Thursday, December 15, 2016

သပၸါယ အသပၸါယ (၇) ပါး

အာဝါေသာ ေဂါစေရာ ဘႆံ၊ ပုဂၢေလာ ေဘာဇနံ ဥတု။
ဣရိယာပေထာတိ သေတၱေတ၊ အသပၸါေယ ဝိဝဇၨေယ။

သပၸါေယ သတၱ ေသေဝထ၊ ဧဝဥႇိ ပဋိပဇၨေတာ။
နစိေရေနဝ ကာေလန၊ ေဟာတိ ကႆစိ အပၸနာ။ (ဝိသုဒၶိ၊၁၊၁၂၃။)

၁။ အာဝါသ = ေနရာ

အၾကင္ ေက်ာင္းအိပ္ရာေနရာ၌ သီတင္းသုံးေနထိုင္ေသာ ေယာဂါဝစရပုဂၢိဳလ္အား မျဖစ္ေပၚေသးေသာ နိမိတ္သည္လည္း မျဖစ္ေပၚလာတတ္၊ ျဖစ္ေပၚၿပီးေသာ နိမိတ္သည္လည္း ေပ်ာက္ပ်က္သြားတတ္၏။ မထင္ လာေသးေသာ သတိသည္လည္း မထင္လာဘဲ ရွိေနတတ္၏၊ မတည္ၾကည္ေသးေသာ စိတ္သည္လည္း မတည္ ၾကည္ဘဲပင္ ရွိေနတတ္၏။ ဤကဲ့သို႔ေသာ ေက်ာင္းအိပ္ရာ ေနရာမ်ဳိးကား မေလ်ာက္ပတ္ေသာ အသပၸါယ ေနရာပင္ ျဖစ္ေပသည္။ (သဒၶါ-ဝီရိယ-သတိ-သမာဓိ-ပညာဟူေသာ ဣေႁႏၵငါးပါးတို႔ မျဖစ္ေပၚလာႏိုင္ေသာ ေနရာ, ျဖစ္ေပၚၿပီးေသာ ဣေႁႏၵတို႔လည္း မရင့္က်က္ႏိုင္ မႀကီးပြား မတိုးတက္ႏိုင္ေသာ ေနရာဟု ဆိုလိုေပသည္၊၊)

အၾကင္ ေက်ာင္းအိပ္ရာ ေနရာ၌ သီတင္းသုံးေနထိုင္ေသာ ပုဂၢိဳလ္အား နာဂပဗၺတ အမည္ရေသာ ေတာင္ေက်ာင္း၌ သီတင္းသုံးေတာ္မူေသာ ပဓာနိယတိႆ မေထရ္ျမတ္ႀကီး သႏၲာန္မွာကဲ့သို႔ နိမိတ္သည္ ျဖစ္လည္း ျဖစ္ေပၚလာ၏၊ ျမဲစြာ တည္တံ့ခိုင္ခံ့ျခင္းသေဘာလည္း ရွိ၏၊ သတိသည္လည္း ထိုနိမိတ္အာ႐ုံ၌ ေရွး႐ွဴကပ္၍ စြဲျမဲစြာတည္ေန၏၊ စိတ္သည္လည္း ေကာင္းစြာ တည္ၾကည္ေန၏။ ဤကဲ့သို႔ေသာ ေက်ာင္းအိပ္ရာ ေနရာမ်ဳိး သည္ကား ဘာဝနာလုပ္ငန္းခြင္ႏွင့္ ေလ်ာ္ေလ်ာက္ပတ္ ေကာင္းျမတ္ေတာ္မွန္ သပၸါယဧကန္ ျဖစ္ေသာ ေက်ာင္း အိပ္ရာ ေနရာမ်ဳိးပင္ ျဖစ္ေပသည္။
ထိုေၾကာင့္ အၾကင္ေက်ာင္းတိုက္ႀကီး တစ္ခုအတြင္း၌ ေက်ာင္းေဆာင္ေပါင္းမ်ားစြာ ရွိေနကုန္ျငားအံ့၊ ထိုေက်ာင္းေဆာင္တို႔တြင္ ေက်ာင္းေဆာင္ တစ္ေဆာင္ တစ္ေဆာင္၌ သုံးရက္ သုံးရက္တို႔ပတ္လုံး သီတင္းသုံး ေနထိုင္ၾကည့္၍ အၾကင္ေက်ာင္းေဆာင္၌ ေက်ာင္းအိပ္ရာ ေနရာ၌ ထိုရဟန္း၏ စိတ္သည္ တည္ၾကည္မႈ သမာဓိ ကို ရရွိသည္ ျဖစ္အံ့၊ ထိုေက်ာင္းအိပ္ရာ ေနရာ၌သာလွ်င္ ေနထိုင္ပါ။

အက်ဳိးအာနိသင္ကား ဤသို႔တည္း –
မိမိတို႔ႏွင့္ သပၸါယမွ်တသည့္ ေက်ာင္းအိပ္ရာေနရာကို ရရွိသျဖင့္ အာဝါသသပၸါယ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သီဟိုဠ္ကြၽန္း စူဠနာဂလိုဏ္၌ သီတင္းသုံး ေနထိုင္ၾကကုန္သည္ ျဖစ္၍ ထိုစူဠနာဂလိုဏ္၌ပင္လွ်င္ ကမၼ႒ာန္းကို အရဟတၱဖိုလ္ေပါက္ သင္ယူ၍ ႀကိဳးစားအားထုတ္ေတာ္မူၾကရာ ငါးရာကုန္ေသာ ရဟန္းေတာ္တို႔သည္ အရဟတၱ ဖိုလ္သို႔ ဆိုက္ေရာက္ေတာ္မူခဲ့ဖူးၾကကုန္၏၊ ေသာတာပန္ သကဒါဂါမ္ အနာဂါမ္အျဖစ္သို႔ ဆိုက္ေရာက္ေတာ္ မူၾကကုန္ေသာ သူေတာ္ေကာင္းတို႔ကား မေရတြက္ႏိုင္ေအာင္ပင္ မ်ားလွကုန္၏။ အျခားအျခားေသာ ေက်ာင္းတိုက္ ၌ ေသာတာပန္ သို႔မဟုတ္ သကဒါဂါမ္ သို႔မဟုတ္ အနာဂါမ္အျဖစ္ဟူေသာ အရိယဘုံသို႔ ေရာက္ရွိခဲ့ၾကၿပီး၍ ထိုစူဠနာဂလိုဏ္၌ အရဟတၱဖိုလ္သို႔ ဆိုက္ေရာက္ေတာ္မူသြားၾကကုန္ေသာ ရဟန္းေတာ္တို႔၏ အေရအတြက္ အပိုင္းအျခားသည္လည္း မရွိေပ။ အလားတူပင္ စိတၱလေတာင္ေက်ာင္းတိုက္ စသည့္ သပၸါယျဖစ္သည့္ ေက်ာင္း တိုက္တို႔၌လည္း ေသာတာပန္ အစ အရဟတၱဖိုလ္ အဆုံးရွိသည့္ အရိယဘူမိသို႔ ဆိုက္ေရာက္သြားေတာ္မူၾကကုန္ေသာ ရဟန္းေတာ္တို႔၏ အေရအတြက္ကား အပိုင္းအျခား မရွိသည္သာလွ်င္ ျဖစ္ေပသည္။ (ဝိသုဒၶိ၊၁၊၁၂၃-၁၂၄။)

၂။ ေဂါစရဂါမ = ဆြမ္းခံရြာ

ေနကို မ်က္ႏွာမူ၍ မသြားရ မျပန္ရေသာ မိမိ သီတင္းသုံးရာ ေက်ာင္းတိုက္မွ ေတာင္ဘက္အရပ္၌ ျဖစ္ေစ, ေျမာက္ဘက္အရပ္၌ ျဖစ္ေစ တည္ရွိေသာ မေဝးလြန္းေသာ တစ္ေကာသခြဲ (အလံတစ္ေထာင္) ခန္႔ အတြင္း၌ တည္ရွိေသာ ျပည့္ျပည့္စုံစုံ သပၸါယမွ်တေအာင္ ရလြယ္ေသာ ဆြမ္းရွိေသာ ဆြမ္းခံရြာကား သပၸါယျဖစ္ေသာ ေတာ္မွန္ေကာင္းမြန္သည့္ ဆြမ္းခံရြာပင္ ျဖစ္သည္။ ေျပာင္းျပန္အားျဖင့္ သပၸါယ မျဖစ္သည့္ ဆြမ္းခံရြာကို သိရွိ ပါေလ။ (ဝိသုဒၶိ၊၁၊၁၂၄။)

၃။ ဘႆ = စကားေျပာမႈ

နတ္ရြာ မဂ္-ဖိုလ္-နိဗၺာန္တို႔၏ တိုက္႐ိုက္ ဖီလာကန္႔လန္႔ျဖစ္ေသာ တိရစၧာနကထာ အမည္ရေသာ ကထာ အမ်ဳိးမ်ဳိး၌ အက်ဳံးဝင္ေသာ စကားသည္ကား ေယာဂါဝစရပုဂၢိဳလ္တို႔ မေျပာဆိုသင့္ေသာ မေလ်ာ္ မေလ်ာက္ ပတ္ေသာ အသပၸါယစကား မည္၏။ နတ္ရြာ မဂ္-ဖိုလ္-နိဗၺာန္တို႔၏ တိုက္႐ိုက္ ဖီလာကန္႔လန္႔ ျဖစ္ေသာ ထို (၃၂)ပါးေသာ တိရစၧာနကထာစကားသည္ ထိုေယာဂါဝစရပုဂၢိဳလ္၏ ရရွိၿပီးေသာ နိမိတ္၏ ကြယ္ေပ်ာက္သြား ျခင္းငွာ ျဖစ္တတ္၏။
တရားအားထုတ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား အထူးအေလးဂ႐ုျပဳ၍ ေရွာင္ရွားရမည့္ စကားမ်ား ျဖစ္သျဖင့္ ဘုရား ရွင္၏ ေရွာင္ရွားေစလိုေသာ ဦးတည္ခ်က္ကိုပါ ပိုမို၍ နက္႐ႈိင္းစြာ နားလည္သေဘာေပါက္ေစရန္ မဟာဝဂၢ သံယုတ္ပါဠိေတာ္၌ လာရွိေသာ တိရစၧာနကထာသုတၱန္ ျမန္မာျပန္ကို ဆက္လက္၍ ေဖာ္ျပအပ္ပါသည္။

ရဟန္းတို႔ မ်ားျပားေသာ စ်ာန္ မဂ္ဖိုလ္ နိဗၺာန္၏ တိုက္႐ိုက္ ဖီလာကန္႔လန္႔ျဖစ္ေသာ တိရစၧာနကထာ စကားကို မေျပာကုန္ရာ။ ယင္း တိရစၧာနကထာစကားကား အဘယ္နည္း?
၁။ ရာဇကထာ၊ မင္းႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၂။ ေစာရကထာ၊ ခိုးသား ဓားျပႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၃။ မဟာမတၱကထာ၊ အမတ္ႀကီး (ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္)ႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၄။ ေသနာကထာ၊ စစ္သည္ (စစ္တပ္)ႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၅။ ဘယကထာ၊ ေၾကာက္မက္ဖြယ္ႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၆။ ယုဒၶကထာ၊ စစ္ထိုးျခင္း (တိုက္ပြဲ)ႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၇။ အႏၷကထာ၊ စားဖြယ္ႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၈။ ပါနကထာ၊ သာက္ဖြယ္ႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၉။ ဝတၳကထာ၊ အဝတ္ႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၁ဝ။ သယနကထာ၊ အိပ္ရာေနရာႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၁၁။ မာလာကထာ၊ ပန္းႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၁၂။ ဂႏၶကထာ၊ နံ႔သာႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၁၃။ ဉာတိကထာ၊ ေဆြမ်ဳိးႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၁၄။ ယာနကထာ၊ ယာဥ္ႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၁၅။ ဂါမကထာ၊ ရြာႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၁၆။ နိဂမကထာ၊ နိဂုံးႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၁၇။ နဂရကထာ၊ ၿမိဳ႕ႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၁၈။ ဇနပဒကထာ၊ နယ္ (တိုင္းနယ္-ျပည္နယ္)ႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၁၉။ ဣတၳိကထာ၊ အမ်ဳိးသၼီးႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၂ဝ။ သူရကထာ၊ သူရဲေကာင္းႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၂၁။ ဝိသိခါကထာ၊ လမ္းႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၂၂။ ကုမ႓႒ာနကထာ၊ ေရခပ္ဆိပ္ႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၂၃။ ပုဗၺေပတကထာ၊ ေသလြန္ၿပီးသူႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၂၄။ နာနတၱကထာ၊ အေထြေထြႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၂၅။ ေလာကကၡာယိကကထာ၊ ေလာကအေၾကာင္းႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၂၆။ သမုဒၵကၡာယိကကထာ၊ သမုဒၵရာအေၾကာင္းႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၂၇။ ဣတိဘဝါဘဝကထာ၊ ႀကီးပြားျခင္း ဆုတ္ယုတ္ျခင္းႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၂၈။ ပုရိသကထာ၊ အမ်ဳိးသားႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၂၉။ အရညကထာ၊ ေတာႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၃ဝ။ ပဗၺတကထာ၊ ေတာင္ႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၃၁။ နဒီကထာ၊ ျမစ္ႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၃၂။ ဒီပကထာ၊ ကြၽန္းႏွင့္ စပ္ေသာစကား
ဤသို႔ေသာ စကားတို႔တည္း။

ထိုသို႔ မေျပာသင့္ျခင္းသည္ အဘယ္အေၾကာင္းေၾကာင့္နည္း?
ရဟန္းတို႔ ဤစကားသည္ အက်ဳိးစီးပြားႏွင့္ မစပ္၊ မဂ္တည္းဟူေသာ အက်င့္ျမတ္၏ အစ မဟုတ္၊ သံသရာဝဋ္ဆင္းရဲဒုကၡမွ ၿငီးေငြ႕ရန္, တပ္မက္ျခင္း ရာဂကင္းရန္, တပ္မက္ျခင္း ရာဂခ်ဳပ္ၿငိမ္းရန္, ကိေလသာ ဟူေသာ အပူခပ္သိမ္းမွ ၿငိမ္းေအးရန္, သစၥာေလးပါးကို ထူးေသာဉာဏ္ျဖင့္ ထိုးထြင္းသိရန္, အရိယမဂ္ဉာဏ္ကို ကိုယ္တိုင္မ်က္ေမွာက္ ထြင္းေဖာက္သိျမင္ရန္, တဏွာမွ ထြက္ေျမာက္ရန္ မျဖစ္။

ရဟန္းတို႔ သင္တို႔ ေျပာဆိုလိုသည္ ရွိေသာ္
၁။ ဤကား ဒုကၡအရိယသစၥာတရားတည္းဟု ေျပာဆိုကုန္ရာ၏၊
၂။ ဤကား ဒုကၡျဖစ္ေၾကာင္း သမုဒယအရိယသစၥာတရားတည္းဟု ေျပာဆိုကုန္ရာ၏၊
၃။ ဤကား ဒုကၡခ်ဳပ္ရာ နိဗၺာန္ (နိေရာဓအရိယသစၥာ) တရားတည္းဟု ေျပာဆိုကုန္ရာ၏၊
၄။ ဤကား ဒုကၡခ်ဳပ္ရာ နိဗၺာန္သို႔ ေရာက္ေၾကာင္းက်င့္စဥ္ (မဂၢအရိယသစၥာ) တရားတည္းဟု ေျပာဆို ကုန္ရာ၏၊
ထိုသို႔ ေျပာဆိုသင့္ျခင္းသည္ အဘယ္အေၾကာင္းေၾကာင့္ နည္းဟူမူ
ရဟန္းတို႔ ဤစကားသည္ အက်ဳိးစီးပြားႏွင့္ စပ္၏၊ မဂ္တည္းဟူေသာ အက်င့္ျမတ္၏ အစ ျဖစ္၏၊ သံသရာဝဋ္ဆင္းရဲဒုကၡမွ ၿငီးေငြ႕ရန္, တပ္မက္ျခင္း ရာဂကင္းရန္, တပ္မက္ျခင္း ရာဂခ်ဳပ္ရန္, ကိေလသာအပူ ခပ္သိမ္းမွ ၿငိမ္းေအးရန္, သစၥာေလးပါးကို ထူးေသာဉာဏ္ျဖင့္ ထိုးထြင္းသိရန္, အရိယမဂ္ဉာဏ္ကို ကိုယ္တိုင္ မ်က္ေမွာက္ ထြင္းေဖာက္သိျမင္ရန္, တဏွာမွ ထြက္ေျမာက္ရန္ ျဖစ္၏။

ရဟန္းတို႔ ထိုေၾကာင့္ သင္တို႔သည္
၁။ ဤကား ဒုကၡအရိယသစၥာတည္းဟု သိေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ရမည္။
၂။ ဤကား ဒုကၡျဖစ္ေၾကာင္း သမုဒယအရိယသစၥာတည္းဟု သိေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ရမည္။
၃။ ဤကား ဒုကၡခ်ဳပ္ရာနိဗၺာန္ (နိေရာဓအရိယသစၥာ) တည္းဟု သိေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ရမည္။
၄။ ဤကား ဒုကၡခ်ဳပ္ရာ နိဗၺာန္သို႔ ေရာက္ေၾကာင္း က်င့္စဥ္ (မဂၢအရိယသစၥာ) တည္းဟု သိေအာင္ ႀကိဳးစား အားထုတ္ရမည္ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏။ (သံ၊၃၊၃၆၈။)

[မွတ္ခ်က္။ ဤအထက္ပါ (၃၂)ပါးေသာ တိရစၧာနကထာအမည္ရေသာ စကားတို႔တြင္ အမွတ္ (၂၈) ပုရိသကထာ = အမ်ဳိးသားႏွင့္စပ္ေသာ စကားမွာ အခ်ဳိ႕မူတို႔၌သာ ပါ၍ အခ်ဳိ႕မူမ်ား၌ မပါေပ။ တစ္ဖန္ အမွတ္ (၂၉), (၃ဝ), (၃၁), (၃၂) ျဖစ္ၾကသည့္ ေတာ-ေတာင္-ျမစ္-ကြၽန္းႏွင့္ စပ္ေသာ စကားေလးမ်ဳိးတို႔ကား ပါဠိေတာ္၌ တိုက္႐ိုက္ပင္ မလာေသာ္လည္း ပါဠိေတာ္၌ တိုက္႐ိုက္လာသည့္ ေနာက္ဆုံး တိရစၧာနကထာ ျဖစ္သည့္ – ဣတိဘဝါဘဝကထာ = ႀကီးပြားျခင္း ဆုတ္ယုတ္ျခင္းႏွင့္ စပ္ေသာ စကားရပ္၏ေနာက္တြင္ လာရွိေသာ ဣတိဘဝါဘဝကထံ ဣတိ ဝါ – ဟူေသာပုဒ္ဝယ္ ဣတိ ဝါ-၌ တည္ရွိေသာ ဣတိ-သဒၵါျဖင့္ သိမ္းက်ဳံးေရတြက္၍ ယူထားျခင္း ျဖစ္သည္။
တာ ဟိ ပါဠိယံ သ႐ူပေတာ အနာဂတာပိ အရည-ပဗၺတ-နဒီ-ဒီပကထာ ဣတိ-သေဒၵန သဂၤေဟတြာ သဂၢေမာကၡာနံ တိရစၧာနဘာဝေတာ ”ဒြတၱိ ံသ တိရစၧာနကထာ”တိ ဝုတၱာ။ (မဟာဋီ၊၁၊၁၄၈။)]

ဒသကထာဝတၳဳနိႆိတံ သပၸါယံ၊ တမၸိ မတၱာယ ဘာသိတဗံၺ။ (ဝိသုဒၶိ၊၁၊၁၂၄။)
ကထာဝတၳဳဆယ္ပါးကို မွီေနေသာ စကားမ်ဳိးကား ေယာဂါဝစရပုဂၢိဳလ္မြန္သည္ ေျပာဆိုသင့္ေသာ သပၸါယ စကားပင္ ျဖစ္၏။ ထိုသပၸါယစကားကိုလည္း အတိုင္းအရွည္ျဖင့္သာ ေျပာဆိုရမည္။ ကထာဝတၳဳ ဆယ္ပါးမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္၏။
၁။ အပၸိစၧကထာ၊ အလိုနည္းျခင္းႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၂။ သႏၲဳ႒ိကထာ၊ ေရာင့္ရဲလြယ္ျခင္းႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၃။ ပဝိေဝကကထာ၊ ကာယဝိေဝက-စိတၱဝိေဝက-ဥပဓိဝိေဝက ဟူေသာ ကင္းကင္းရွင္းရွင္း ေနမႈ ဝိေဝက သုံးမ်ဳိးႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
[၁။ ကာယဝိေဝက = တစ္ကိုယ္ေရ တစ္ကာယ ကင္းကင္းရွင္းရွင္း ေနျခင္း, ၂။ စိတၱဝိေဝက = ဥပစာရ-အပၸနာ ႏွစ္မ်ဳိးျပားေသာ သမာဓိ တစ္ခုခုကို ထူေထာင္လ်က္ စိတ္ကို နီဝရဏ အညစ္အေၾကးတို႔မွ ကင္းရွင္း ေစလ်က္ ေနျခင္း, ၃။ ဥပဓိဝိေဝက = ဥပဓိေလးျဖာတို႔မွ ကင္းဆိတ္ရာ နိဗၺာန္ကို အာ႐ုံ ျပဳလ်က္ေနျခင္း]
၄။ အသံသဂၢကထာ၊ ေရာေရာေႏွာေႏွာ မေနထိုင္ျခင္းႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၅။ ဝီရိယာရမ႓ကထာ၊ ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈ ဝီရိယႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၆။ သီလကထာ၊ သီလႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၇။ သမာဓိကထာ၊ သမာဓိႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၈။ ပညာကထာ၊ ပညာႏွင့္ စပ္ေသာစကား,
၉။ ဝိမုတိၱကထာ၊ ကိေလသာတို႔မွ လြတ္ေျမာက္ေသာ ဝိမုတၱိ အရဟတၱဖိုလ္ႏွင့္စပ္ေသာစကား,
၁ဝ။ ဝိမုတၱိဉာဏဒႆနကထာ၊ အရဟတၱဖိုလ္ဝိမုတၱိကို ဆင္ျခင္ေသာ ပစၥေဝကၡဏာဉာဏ္ႏွင့္ စပ္ေသာ စကား –
ဤသည္တို႔ကား ကထာဝတၳဳ ဆယ္ပါးတို႔တည္း။

ယင္းကထာဝတၳဳ ဆယ္ပါးကို မွီေနေသာ စကားသည္ သပၸါယစကား ေျပာသင့္ေသာစကား မည္ေပ၏။ သို႔ေသာ္ ေျပာသင့္ေသာ အတိုင္းအတာႏွင့္သာ ေျပာရမည္ ျဖစ္သည္။ အရဟတၱဖိုလ္ အထြတ္တပ္ထားေသာ မဂ္ဉာဏ္ ဖိုလ္ဉာဏ္ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳရန္ လိုလား ေတာင့္တလ်က္ရွိေသာ သူေတာ္ေကာင္းသည္ သမထ ဝိပႆနာ ဘာဝနာက်င့္စဥ္ လုပ္ငန္းခြင္အတြင္း၌ မေျပာ သင့္ေသာ တိရစၧာနကထာစကားမ်ားကို အလြန္႔အလြန္ ေဝးစြာ ေရွာင္ရွားလ်က္ ဆယ္ပါးေသာ သပၸါယကထာ စကားကိုသာ ဉာဏ္ျဖင့္ ႏႈိင္းစာတိုင္းတာလ်က္ ေျပာသင့္႐ုံသာ ေျပာဆိုမိရန္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ျခင္းျဖင့္ ဘုရား ရွင္၏ အဆုံးအမေတာ္ကို ႐ိုေသစြာ ဦးထိပ္ရြက္ ပန္ဆင္ေလရာသည္။

၄။ သပၸါယပုဂၢလ – အသပၸါယပုဂၢလ

ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးသည္ (၃၂)ပါးေသာ တိရစၧာနကထာစကားကို ေျပာဆိုေလ့ ေျပာေဟာေလ့ မရွိဘဲ ေဝးစြာ ေရွာင္လ်က္ တရားႏွင့္ ေလ်ာ္ညီေသာ ကမၼ႒ာန္းႏွင့္ စပ္ေသာ တရားစကားကိုသာ ေျပာဆိုေလ့ရွိ၏၊ သီလဂုဏ္ သမာဓိဂုဏ္ ပညာဂုဏ္တို႔ႏွင့္ ကုံလုံျပည့္စုံ၏၊ ယင္းပုဂၢိဳလ္ကို အမွီျပဳ၍ မတည္ၾကည္ေသးေသာ စိတ္သည္ တည္ၾကည္လာ၏ (မျဖစ္ေသးေသာ သမာဓိသည္ ျဖစ္ေပၚလာ၏)၊ တည္ၾကည္ၿပီးေသာ စိတ္သည္မူလည္း အထူးသျဖင့္ ျမဲျမံစြာ တည္ၾကည္လာျခင္း သေဘာရွိ၏ (= ျဖစ္ေပၚၿပီးေသာ သမာဓိသည္မူလည္း အထူးသျဖင့္ ျမဲျမံစြာ တည္တံ့ခိုင္ခံ့လာ၏)။ ဤကဲ့သို႔ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ဳိးသည္ မွီဝဲသင့္ေသာ ေလ်ာ္ကန္ေလ်ာက္ပတ္ ေကာင္းျမတ္ ေသာ သပၸါယပုဂၢိဳလ္ မည္၏။
အၾကင္ပုဂၢိဳလ္သည္ကား သမာဓိကမၼ႒ာနိက ပုဂၢိဳလ္ ျဖစ္၏။ သမထ (သမာဓိ) ကမၼ႒ာန္း၏မူလည္း ကမ္းတစ္ဖက္သို႔ ဆိုက္ေရာက္ၿပီးေသာ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္၏။ ထိုကဲ့သို႔ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ဳိးကား ဤ ေယာဂါဝစရပုဂၢိဳလ္အဖို႔ ဧကန္ မွီဝဲသင့္ေသာ သပၸါယပုဂၢိဳလ္ပင္ ျဖစ္ေပသည္။

အၾကင္ပုဂၢိဳလ္သည္ကား ကိုယ္လက္ၾကံ႕ခိုင္ေရးလုပ္ငန္း ခႏၶာကိုယ္ ဆူၿဖိဳးရန္ မိမိကိုယ္ကို ေမြးျမဴေရး လုပ္ငန္း၌ အေလ့အလာမ်ား၏၊ မဂ္ဖိုလ္မွ ဖီလာကန္႔လန္႔ျဖစ္ေသာ (၃၂)ပါးေသာ တိရစၧာနကထာစကားကို ေျပာဆိုေလ့ရွိ၏၊ ဝမ္းဗိုက္ျပည့္ေအာင္ အလိုရွိတိုင္း စားသုံး၍ ပက္လက္အိပ္သည့္ ခ်မ္းသာ, ေစာင္းအိပ္သည့္ ခ်မ္းသာ, မွိန္းေနတတ္သည့္ ခ်မ္းသာကို အစဥ္တစိုက္ ႀကိဳးစားအားထုတ္လ်က္ ေနထိုင္၏၊ ထိုကဲ့သို႔ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ဳိးသည္ကား မမွီဝဲသင့္ေသာ သပၸါယ မျဖစ္သည့္ပုဂၢိဳလ္မ်ဳိးတည္း

ၫြန္ေရသည္ ၾကည္လင္ေသာ ေရကို ေနာက္က်ဳေအာင္ ျပဳလုပ္သကဲ့သို႔ ထိုကဲ့သို႔ေသာ ပုဂၢိဳလ္သည္ ထို ေယာဂါဝစရပုဂၢိဳလ္ကို စိတ္အစဥ္ ညစ္ႏြမ္းသြားေအာင္သာလွ်င္ ျပဳလုပ္၍ ေပးတတ္၏။ ထိုကဲ့သို႔ေသာ ပုဂၢိဳလ္ကို အစြဲျပဳ၍ ေကာဋပဗၺတ အမည္ရေသာ ေတာင္ေက်ာင္းတိုက္၌ သီတင္းသုံးေသာ ရဟန္းငယ္တစ္ပါးအား ရရွိၿပီး ေသာ စ်ာန္သမာပတ္သည္ ေပ်ာက္ပ်က္၍ သြားတတ္သကဲ့သို႔ မိမိရရွိထားၿပီးေသာ သမာပတ္သည္လည္း ေပ်ာက္ပ်က္သြားတတ္၏၊ ပဋိဘာဂနိမိတ္သည္ကား အဘယ္မွာလွ်င္ ေျပာဆိုဖြယ္ရာ ရွိႏိုင္ေတာ့အံ့နည္း၊ ေပ်ာက္ ပ်က္ႏိုင္သည္သာလွ်င္ ျဖစ္ေပသည္။ (ဝိသုဒၶိ၊၁၊၁၂၄။ မဟာဋီ၊၁၊၁၄၉။)

၅။ ေဘာဇန = အစာအာဟာရ၊ ၆။ ဥတု = ရာသီဥတု

အခ်ဳိ႕ေသာ ေယာဂါဝစရပုဂၢိဳလ္အား ခ်ဳိေသာ အရသာရွိေသာ ေဘာဇဥ္သည္ ေလ်ာ္ေလ်ာက္ပတ္ ေကာင္း ျမတ္၏၊ သပၸါယျဖစ္၏၊ အခ်ဳိ႕ေသာ ေယာဂါဝစရပုဂၢိဳလ္အား ခ်ဥ္ေသာ အရသာရွိေသာ ေဘာဇဥ္သည္ ေလ်ာ္ ေလ်ာက္ပတ္ေကာင္းျမတ္၏၊ သပၸါယျဖစ္၏။ (ဤအခ်ဳိ အခ်ဥ္ အရသာႏွစ္မ်ဳိးတို႔ကား သတၱဝါတို႔အား အမ်ားဆုံး ေက်းဇူးျပဳမႈကို ျမင္ေတြ႕ရေသာေၾကာင့္ အခ်ဳိ အခ်ဥ္ အရသာ ႏွစ္မ်ဳိးကိုသာ အ႒ကထာဆရာေတာ္ မိန္႔ဆိုေတာ္ မူျခင္း ျဖစ္သည္။ ခါးစပ္ေသာ အရသာစသည္တို႔ကား ထိုအခ်ဳိ အခ်ဥ္ အရသာတို႔ကို ျပဳျပင္ေပးတတ္ေသာ အာဟာရဓာတ္တို႔သာ ျဖစ္၍ မဖြင့္ဆိုျခင္း ျဖစ္သည္။ တစ္နည္းဆိုရေသာ္ ဥပလကၡဏနည္း နိဒႆနနည္းဟု မွတ္ပါ။)
အခ်ဳိ႕ေသာ ေယာဂါဝစရပုဂၢိဳလ္အား ေအးေသာ ရာသီဥတုသည္ သပၸါယျဖစ္၏၊ အခ်ဳိ႕ေသာ ေယာဂါ ဝစရ ပုဂၢိဳလ္အား ပူေသာ ရာသီဥတုသည္ သပၸါယ ျဖစ္၏။

ထိုေၾကာင့္ အၾကင္ေဘာဇဥ္ကိုလည္းေကာင္း, ဥတုကိုလည္းေကာင္း မွီဝဲေသာ ေယာဂါဝစရပုဂၢိဳလ္အား ခ်မ္းသာမႈသည္ ျဖစ္ေပၚလာ၏၊ မတည္ၾကည္ေသးေသာ စိတ္သည္ တည္ၾကည္လာ၏ (= မျဖစ္ေပၚေသးေသာ သမာဓိသည္ ျဖစ္ေပၚလာ၏)၊ တည္ၾကည္ၿပီးေသာ စိတ္သည္မူလည္း အထူးသျဖင့္ ျမဲျမံစြာ တည္ၾကည္လာျခင္း သေဘာရွိ၏ (ျဖစ္ေပၚၿပီးေသာ သမာဓိသည္လည္း အထူးသျဖင့္ ျမဲျမံခိုင္ခံ့ တည္တံ့လာ၏)။ ဤကဲ့သို႔ေသာ ေဘာဇဥ္သည္လည္းေကာင္း, ဥတုသည္လည္းေကာင္း သပၸါယျဖစ္၏၊ ေလ်ာက္ပတ္၏။ ဤမွ ေျပာင္းျပန္ ျဖစ္ ေသာ အျခားေသာ ေဘာဇဥ္ အျခားေသာ ဥတုသည္ကား မေလ်ာ္ မေလ်ာက္ပတ္သည့္ အသပၸါယေဘာဇဥ္ ဥတု မည္၏။ (ဝိသုဒၶိ၊၁၊၁၂၄။ မဟာဋီ၊၁၊၁၄၉။)

၇။ ဣရိယာပုထ္

ဣရိယာပုထ္တို႔တြင္လည္း အခ်ဳိ႕ေသာ ေယာဂါဝစရပုဂၢိဳလ္အား စႀကႍသြားျခင္း ဣရိယာပုထ္သည္ သပၸါယ ျဖစ္၏၊ မွ်တ၏။ အခ်ဳိ႕ေသာ ေယာဂါဝစရပုဂၢိဳလ္အား အိပ္ျခင္း ရပ္ျခင္း ထိုင္ျခင္းတို႔တြင္ တစ္မ်ဳိးမ်ဳိးေသာ ဣရိယာပုထ္သည္ သပၸါယျဖစ္၏၊ မွ်တ၏။ ထိုေၾကာင့္ ေက်ာင္း၌ကဲ့သို႔ ဣရိယာပုထ္ တစ္ခုကို သုံးရက္တို႔ ပတ္လုံး စုံစမ္း၍ အၾကင္ဣရိယာပုထ္၌ ဘာဝနာကမၼ႒ာန္းကို စီးျဖန္းမႈ ျပဳလုပ္ေနေသာ ေယာဂါဝစရပုဂၢိဳလ္အား မတည္ၾကည္ေသးေသာ စိတ္သည္မူလည္း တည္ၾကည္လာ၏ (မျဖစ္ေပၚေသးေသာ သမာဓိသည္မူလည္း ျဖစ္ေပၚလာ၏)၊ တည္ၾကည္ၿပီးေသာ စိတ္သည္မူလည္း အထူးသျဖင့္ ျမဲျမံစြာ တည္တံ့ခိုင္ခံ့လာ၏ (ျဖစ္ေပၚ ၿပီးေသာ သမာဓိသည္မူလည္း အထူးသျဖင့္ ျမဲျမံစြာတည္တံ့ ခိုင္ခံ့လာ၏)။ ထိုဣရိယာပုထ္ကား ေလ်ာ္ေလ်ာက္ ပတ္ ေကာင္းျမတ္ေသာ မွီဝဲသင့္ေသာ သပၸါယျဖစ္သည့္ ဣရိယာပုထ္တည္း။ အျခားေသာ ဣရိယာပုထ္ကား မေလ်ာ္ မေလ်ာက္ပတ္ေသာ မမွီဝဲသင့္ေသာ ဣရိယာပုထ္တည္း။ (ဝိသုဒၶိ၊၁၊၁၂၄။)

ဣတိ ဣမံ သတၱဝိဓံ အသပၸါယံ ဝေဇၨတြာ သပၸါယံ ေသဝိတဗၺံ။ ဧဝံ ပဋိပႏၷႆ ဟိ နိမိတၱာေသဝနဗဟုလႆ နစိေရေနဝ ကာေလန ေဟာတိ ကႆစိ အပၸနာ။ (ဝိသုဒၶိ၊၁၊၁၂၅။)
ဤဆိုအပ္ခဲ့ၿပီးေသာ နည္းအတိုင္း ေယာဂါဝစရပုဂၢိဳလ္သည္ (၇)မ်ဳိးေသာ အသပၸါယကို ေရွာင္ၾကဥ္၍ (၇)မ်ဳိးေသာ သပၸါယကို မွီဝဲအပ္ေပသည္။ ဤသို႔ မေလ်ာက္ပတ္သည္ကို ၾကဥ္၍ ေလ်ာက္ပတ္သည္ကိုသာ မွီဝဲသျဖင့္ ကမၼ႒ာန္းကို က်င့္ၾကံႀကိဳးကုတ္ ပြားမ်ားအားထုတ္လ်က္ရွိေသာ ပဋိဘာဂနိမိတ္ အာ႐ုံ၌ မွီဝဲျခင္းမ်ားေသာ, ပဋိဘာဂနိမိတ္အာ႐ုံ၌ ႏွလုံးသြင္း႐ႈပြားျခင္း ဘာဝနာမနသိကာရ လုပ္ငန္း ရပ္ကို မ်ားစြာ မွီဝဲလ်က္ရွိေသာ, ပဋိဘာဂနိမိတ္ အာ႐ုံကို ဘာဝနာစိတ္၏ က်က္စားရာ အာ႐ုံအျဖစ္ မွီဝဲျခင္း (ေဂါစရာေသဝန၏ အစြမ္းျဖင့္ မွီဝဲျခင္း) အေလ့အလာမ်ားေသာ အခ်ဳိ႕ေသာ ေယာဂါဝစရပုဂၢိဳလ္အား မၾကာမီ အခ်ိန္ကာလ အတြင္းမွာပင္လွ်င္ အပၸနာစ်ာန္သည္ ျဖစ္ေပၚလာတတ္ေပ၏။

(ဝိသုဒၶိ၊၁၊၁၂၅။)

နိဗၺာနဂါမိနိပဋိပဒါ – ပထမတြဲ (ဖားေအာက္ေတာရဆရာေတာ္)

No comments:

Post a Comment