၁။ ျမတ္ဗုဒၶက သူ၏အဆုံးအမကုိ "ဓမၼဝိနယ"ဟု အမည္ေပးထား၏။ ဓမၼဝိနယပုဒ္ကုိ တေပါင္းတစုတည္း (Combination) အျဖစ္ယူဆလွ်င္ "သာသနာ" ကုိ ဆုိလုိ၏။ "ဓမၼ"ပုဒ္တခုတည္းျဖစ္ေစ၊"ဝိ
ေစ ပိဋက ၃ ပုံကုိ ဆုိလို၏။ ဝါက်အစုံ (ဒြန္)အေနျဖင့္ရွိ လွ်င္ "ဓမၼ"ဟူသည္ သုတၱန္ႏွင့္ အဘိဓမၼာကုိ ဆုိလို၏။
ေလာကုတၱရာတရား ၉ ပါးကုိလည္း ဆုိလုိ၏။ "ဝိနယ"ဟူသည္ ဝိနည္းပိဋကကုိ ဆုိလုိ၏။
သာသနာေတာ္အတြင္းမွာပင္ ေဆြမ်ဳိးအစဥ္အဆက္ရာထူးအာဏာဆ
စဥ္က်င့္သုံးလုိသူ အရွင္ေဒဝဒတၱက ရဟန္းသံဃာထု တရပ္လုံးကုိ သူပင္ဦးေဆာင္အုပ္ခ်ဳပ္မည္၊
ေတာ့ ရွင္းရွင္းျပတ္ျပတ္ ဗုဒၶျငင္းဆုိေတာ္မူခ့ဲသည္။ ပရိနိဗၺာန္စံဝင္ရန္အခ်ိန္ပု
ေနာက္ပုိင္း ဓမၼႏွင့္ ဝိနယသည္ သင္တုိ့ ဆရာျဖစ္၏"ဟု မိန္ ့ေတာ္မူခ့ဲ၏။ သုိ ့ျဖစ္ေပရာ ေထရဝါဒသာသနာေတာ္
အတြက္ ဓမၼဝိနယသည္ စစ္မွန္ေသာ၊ ေဖာက္ျပန္ခၽြတ္ယြင္းခ်က္ကင္
ျမတ္ဗုဒၶသက္ရွိထင္ရွားရွိစဥ
အတြင္းပုိင္းမွျဖစ္ေစ၊ အျပင္ပုိင္းမွျဖစ္ေစ လုပ္ၾကံသတ္ျဖတ္ရန္ၾကဳိးပမ္း
လုပ္ၾကံသူမ်ားက "ဗုဒၶ၏ဓမၼ"ကုိ အျပတ္ရွင္း၍ "ငါ၏ဓမၼ"ျဖင့္ အစားထုိးလုိၾက၏။ "ဗုဒၶ၏ဝိနယ"ကုိ အျမစ္ႏႈတ္၍
"ငါ၏ဝိနယ"ကုိ အစားထုိးလုိၾက၏။ ထုိအခါ ဗုဒၶ၏ဓမၼဝိနယကုိ လုိက္နာက်င့္သုံးသူ ႏွင့္ ငါ၏ဓမၼဝိနယကုိ လုိက္နာ
က်င့္သုံးသူတုိ ့သည္သေဘာထားမတုိက္ဆုိင္သူတု
ဗုဒၶ၏ဓမၼဝိနယကုိ လုိက္နာက်င့္သုံးသူတုိ ့၏ မူဝါဒမွာ "အသစ္ထပ္ထည့္ျခင္း၊ မူလရွိျပီးသားကုိ ျဖဳတ္ပယ္ျခင္း မျပဳလုပ္ဘဲဓမၼဝိနယအရွိအတုိင
ေရး"ပင္ ျဖစ္၏။ ယင္းမူေၾကာင့္ ဗုဒၶ၏ဓမၼဝိနယမူကုိ လုိက္နာသူတုိ့ကုိ "ေထရဝါဒီ"ဟု ေခၚၾက၏။ သူတုိ ့လုိက္နာေသာ ဗုဒၶ၏ဓမၼဝိနယကုိလည္း "ေထရဝါဒ"ဟု ေခၚၾက၏။
ေထရဝါဒီတုိ ့သည္ ဆရာျမတ္ဓမၼဝိနယ (သုိ ့မဟုတ္) ေထရဝါဒ တပုိင္းတစစီျပဳိကြဲ၍ ျပဳန္းတီးဆိတ္သုဥ္း ေပ်ာက္ကြယ္မသြားရေလေအာင္ ေခတ္အဆက္ဆက္ ေစာင့္ထိန္းကာကြယ္ခ့ဲၾက၏။ အထူးအစီအစဥ္အျဖစ္ အတူစုေပါင္းရြတ္ဆုိျခင္းဟု အဓိပၸါယ္ထြက္ေသာ "သံဂါယနာ"ကိစၥကုိ ေဆာင္ရြက္ခ့ဲၾက၏။ ေထရဝါဒီတုိ ့၏ သံဂါယနာသည္ ၆ ၾကိမ္ျပဳလုပ္ခ့ဲျပီး ျဖစ္ပါ၏။
သံဂါယနာတင္ရျခင္းအေၾကာင္းရင
သံဂါယနာသမုိင္းျဖစ္ရပ္ကုိ ေလ့လာလွ်င္ ပုိနားလည္လာႏုိင္ပါ၏ ရဟန္းအားလုံးေၾကာင့္မဟုတ္ဘဲ
ေထရဝါဒဗုဒၶဘာသာႏွင့္ပတ္သက္လ
ေက်ာက္ဖ်ာေက်ာက္ေဆာင္ၾကီးလည
ေခ်---။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏သာသနာေတာ္
သည္ ဓမၼဝိနယကုိေလ့လာသင္ယူက်င့္ၾ
"ၾကည္ညဳိရာျမတ္၊ ခ်စ္ရာတတ္"ဟူေသာ ေလာကေျပာထုံးအတုိင္း အသိပညာအားနည္းသူတုိ ့သည္ ဓမၼဝိနယဥပေဒေတာ္ေအာက္မေနလုိ
၂။ ဦးညြန္ ့ေမာင္ (ဓမၼာစရိယ၊ ဘီေအ၊ အာရ္အယ္လ္) သာသနာေရးဦးစီးဌာနညႊန္ၾကားေ
(၁) ေက်ာက္သေဘာၤဝါဒ (၂) လူေသလူျဖစ္ဝါဒ (၃) ေၾကာင္ပန္းေတာရဝါဒ (၄) ေက်ာက္ပုံေတာရဝါဒ (၅) ဦးမာလာဝရ (ေရတာရွည္)ဝါဒ (၆) ဓမၼနီတိဝါဒ (၇) မုိးညဳိ(ေျမာက္ဥကၠလာပ)ဝါဒ (၈) ထြန္တုံးလက္က်န္ ဦးထင္ဝါဒ (၉) သိမ္သမုတ္ျခင္းဆုိင္ရာဝါဒ
(၁ဝ) နယ္သိမ္းသိမ္သမုတ္မႈဆုိင္ရာ
(၁၁) စမ္းကေလးဝါဒ (၁၂) မုိးကုတ္ဝိနိစ ၦယ
(၁၃) ဘိကၡဳနီဘာဝဝါဒ (၁၄) ေအာင္ဆန္းေတာရဝါဒ (၁၅) မုိးညွင္းျမဳိ ့အေရွ ့ရိပ္သာေခမိႏၵဝါဒ
(၁၆) ျမစ္ၾကီးနားဝိစိတၱသာရဝါဒ တုိ ့ကုိ သီးျခားဝိနိစ ၦယခုံရုံးဖြဲ ့၍ ဓမၼဝိနယႏွင့္ညီ၊ မညီစစ္ေဆး ဆုံးျဖတ္ခ့ဲေၾကာင္း ေတြ ့ရ၏။ (၁၇)ဆူးေလဦးျမင့္သိန္းဝါဒ(
တြယ္၍လည္းေကာင္း၊ ျမဳိ့နယ္အဆင့္၏ဆုံးျဖတ္ခ်က္
သီးျခားဝိနိစ ၦယခုံးရုံးအထိ ရုံးတင္ စစ္ေဆး ဆုံးျဖတ္ခံရေသာ အယူဝါဒဆုိင္ရာက်င့္စဥ္၊ ေဟာေျပာေရးသားခ်က္မ်ားသည္ ေက်ာက္ဖ်ာလည္း မဟုတ္၊ ျမင့္မုိရ္လည္းမဟုတ္ၾကပါေခ်
အမွန္တကယ္ မတုန္မလႈပ္ႏုိင္ေသာ ေက်ာက္ဖ်ာ၊ ျမင့္မုိရ္အစစ္ျဖစ္ပါက ယင္းဝါဒမ်ားဆုိင္ရာ "ဝိနိစ ၦယ စာအုပ္ထူထူၾကီးမ်ား" အဆက္မျပတ္ ေပၚထြက္ လာေပရာ။
အထက္ေဖာ္ျပပါ ဓမၼ-အဓမၼဆုိင္ရာဆုံးျဖတ္ခ်က
သံဂါယနာ ၆ တန္တင္ခဲ့ရသည္၊ ရဟန္းအားလုံးေၾကာင့္မဟုတ္--
ထုိးလုိသူ ရဟန္းတုိ ့ေၾကာင့္သာ ျဖစ္ပါ၏။ ဤအခ်က္ကုိ အျမင္ရွင္းသင့္၏။ေထရဝါဒအဆုံ
အရ ဓမၼဝိနယႏွင့္မညီ မေနထုိင္သူ၊မေျပာဆုိသူ၊ မေရးသားသူသည္ "ပါပဘိကၡဳ" ေခၚ "ရဟန္းဆုိး"ပင္ျဖစ္၏။ ပုဂၢလဓိ႒ာန္အားျဖင့္မေျပာ၊ ဓမၼဓိ႒ာန္အားျဖင့္သာ ဤစကားကုိ ေျပာဆုိျခင္းျဖစ္၏။
၃။ဆရာစြဲသန္၍ ပရိယတၱိအားနည္းသူတခ်ဳိ ့၏ "မည္သည့္ဆရာေတာ္ၾကီး၏ေဟာစဥ္
ေဘာင္စည္းကမ္းအတြင္းမွာသာ ေဟာေျပာေရးသားပုိ ့ခ်ပုိင္ခြင္ ့ရွိသည္။ ဓမၼဝိနယေဘာင္ကုိစည္းေက်ာ္ျပ
ထပ္ဆင့္ရွင္းလင္းရလွ်င္ ဥပမာ--- လယ္တီဆရာေတာ္ၾကီး၏ ပါဠိဘာသာ၊ ျမန္မာဘာသာတုိ့ ျဖင့္ ေရးသားေတာ္
မူခ့ဲေသာ ဒီပနီက်မ္းမ်ားဆုိၾကပါစုိ ့------။ ဓမၼဝိနယႏွင့္ညီညြတ္လွ်င္ မွန္သည္ဟု သတ္မွတ္ပါ၏။ ဓမၼဝိနယႏွင့္မညီညြတ္လွ်င္ကာ
မ်ားကုိလည္း အထက္ေဖာ္ျပပါနည္းအတုိင္းပင္
ေလာကတြင္"တရားဥပေဒအထက္တြင္မ
မည္သူတဦးမွ်ရွိမေနေပ--။ တခ်ုဳိ ့က ဓမၼဝိနယကုိ စာအျဖစ္မွ်သာ သေဘာထားျပီး "စာဆုိတာမွတ္တမ္း၊
စာမွန္၊ မမွန္ ခႏၶာနဲ ့တုိက္ၾကည့္ရတယ္"ဆုိကာ ကုိယ့္စိတ္ႏွင့္ သေဘာမေတြ ့သည့္အခ်က္အလက္ကုိ စိတ္တုိင္းက် ျပင္ဆင္ေဟာေျပာေရးသားတတ္ၾက၏
သိျမင္တရားမ်ားျဖစ္ေလရာ ယင္းတုိ ့၏အျပဳအမူသည္ "ဘုရား၏ကုိယ္ေတြ ့ကငါ၏ကုိယ္ေတြ ့ေလာက္
မမွန္"ဟု ဆုိလုိရာေရာက္ေနေၾကာင္း သတိျပဳသင့္ရာ၏။
အမရဒီပ
ေအာက္တုိဘာ ၂၁၊ ၂ဝ၁၁
No comments:
Post a Comment