လူ မာ = လူကို ထို႔လူရဲ႕ မာနက ဖ်က္ဆီး
ေပ သီး = ေပပင္ကို ေပပင္ရဲ႕ အသီးက ဖ်က္ဆီး
ပြတ္ မီး = ေရွးက မီးပြတ္ခံုသည္ မီးေတာက္ေအာင္ ပြတ္ခတ္မႈျဖင့္ပင္ ပ်က္ဆီး
သံ ေခ်း = သံကို သံေခ်းက ဖ်က္ဆီး။
မာန = အရာရာ ငါသာ သာတယ္ဟု ထင္မႈ၊
ငါလည္း သူတို႔နဲ႔ ဘာမ်ားထူးလို႔လဲဟု မွတ္ေတးမႈ၊
သူတို႔ မမွီေတာ့ ဘာျဖစ္လဲဟု ဆိုေသာ ဟူေသာ
အေတြးမ်ားျဖင့္ ေထာင္လႊားမွတ္ထင္မႈတိုင္းကိ ု မာနဟူ၏။ (ေသယ်မာန/သဒိသမာန/ ဟီနမာန)
မရွိမာန/ ရွိမာန
----
အရွိတိုင္း ျဖစ္ေသာ မာနကို ယထာဝမာန ဟူ၍
မရွိဘဲ တက္ေနေသာ မာနမ်ိဳးကို အယထာဝမာန ဟူ၏။
(ေသယ်ပုဂၢိဳလ္အား ေသယ်မာနသည္ ယထာဝမာန၊
မိမိႏွင့္ အဖက္မတန္ေသာ အျခားႏွစ္ခုသည္ အယထာဝမာန)
ရွိမာနနဲ႔ မရွိမာန ဘယ္ဟာက ပို၍ပယ္ရ ခက္သလဲဆိုသည္ကား
စိတ္ဝင္စား မွတ္သားစရာပင္
ယထာဝမာန- ရွိမာနကို အရဟတၱမဂ္ျဖင့္ ပယ္ႏိုင္ကာ
အယထာဝမာန-မရွိမာနကို ေသာတာပတၱိမဂ္ျဖင့္ ပယ္ႏိုင္ဟုျပ။
ေကာင္က်ိဳး(ကုသိုလ္)တရား တိုးပြားမည္မာနမ်ိဳးကား
ရွိသင့္ေသာမာနပင္။ ၎ကို ေသဝိတဗၺမာန ဟု ဆို၏။
ထိုမွ ဆန္႔က်င္ဘက္မာနမ်ိဳးကို မထားရွိအပ္ေသာ
အေသဝိတဗၺမာန ဟုဆို၏။
မာနေျပာထူ
ထိုသသူကို
ျမင္သူတကာ
ႏွလံုးနာ၏။
ဌာနံပြါးစီး
ထက္လူႀကီးတို႔
မခ်ီးေျမာက္လို
ထင္းမီးတိုသို႔
လူတြင္ထင္ရွား
မႀကီးပြားဘူး။ (မဃေဒဝ)
အထက္ပါ မဃေဒဝ စာပိုဒ္၌ -
ထင္းမီးတိုသို႔ ဟူသည္ကား
သံုးေနက် မီးဖိုေခ်ာင္ထဲက
ထင္းမီးစ အက်န္အႂကြင္း ထင္းမီးတိုကို ဆိုလိုက္သည္မဟုတ္။
ထင္းကုလာတံုးကို ဆိုလိုရာ၏။
ထင္းကုလားတံုး-ဟူသည္ကား
ေရွးေခာတ္ကက ေတာထဲတြင္ သူေသေကာင္ကို မီးသၿဂိဳဟ္ရာ၌
အႂကြင္းက်န္ ထင္းစအတိုကို
ရြာတြင္း အိပ္ျပန္သယ္ကာ မသံုးေကာင္းဟု ယူဆၾကသလို၊
ရြာ့အျပင္ဘက္ ေတာထဲ၌လည္း
တဲထိုးတိုင္မတ္စသည္မ်ား လုပ္ကာ
မသံုးေကာင္းဟု ယူဆၾက၏။
ရြာတြင္းရြာ့ျပင္ ဘယ္ေနရာမွာမွ
အသံုးမတည့္ အသံုးမက်
အသံုးခ်မရေသာ ထိုထင္းမီးတိုကို
ထင္းကုလားတံုး-ဟု ေခၚၾက၏။
အလကားမာနအမ်ိဳးအစားကို
ထင္းမီးတိုသို႔ -ဟု ဥပမာေပးကာ
ဘယ္ေနရာမွ မသံုးမက်ဟု ဆိုလိုရင္းျပသြားျခင္းပင္။
ထမ္းပိုးျဖင့္ သယ္ေဆာင္လာေသာ
ေလးလံသည့္ ဝန္ထုပ္သည္
ပုခံုးအထက္မွာပင္ တည္ေနေသာ္လည္း
ေျခလွမ္းတိုင္း ၫႊတ္ၫႊတ္သြားသကဲ့သို႔
ျငဴစူမႈစသည္ကို ျဖစ္ေစတတ္ေသာ မာနသည္လည္း
အပါယ္ေလးပါးသို႔ ၫႊတ္က်နစ္ျမႇပ္ေစတတ္ဟူ။ (သံယုတ္၊ ဌ ၊ ၁။ ၂၁၇။)
ေပ သီး = ေပပင္ကို ေပပင္ရဲ႕ အသီးက ဖ်က္ဆီး
ပြတ္ မီး = ေရွးက မီးပြတ္ခံုသည္ မီးေတာက္ေအာင္ ပြတ္ခတ္မႈျဖင့္ပင္ ပ်က္ဆီး
သံ ေခ်း = သံကို သံေခ်းက ဖ်က္ဆီး။
မာန = အရာရာ ငါသာ သာတယ္ဟု ထင္မႈ၊
ငါလည္း သူတို႔နဲ႔ ဘာမ်ားထူးလို႔လဲဟု မွတ္ေတးမႈ၊
သူတို႔ မမွီေတာ့ ဘာျဖစ္လဲဟု ဆိုေသာ ဟူေသာ
အေတြးမ်ားျဖင့္ ေထာင္လႊားမွတ္ထင္မႈတိုင္းကိ
မရွိမာန/ ရွိမာန
----
အရွိတိုင္း ျဖစ္ေသာ မာနကို ယထာဝမာန ဟူ၍
မရွိဘဲ တက္ေနေသာ မာနမ်ိဳးကို အယထာဝမာန ဟူ၏။
(ေသယ်ပုဂၢိဳလ္အား ေသယ်မာနသည္ ယထာဝမာန၊
မိမိႏွင့္ အဖက္မတန္ေသာ အျခားႏွစ္ခုသည္ အယထာဝမာန)
ရွိမာနနဲ႔ မရွိမာန ဘယ္ဟာက ပို၍ပယ္ရ ခက္သလဲဆိုသည္ကား
စိတ္ဝင္စား မွတ္သားစရာပင္
ယထာဝမာန- ရွိမာနကို အရဟတၱမဂ္ျဖင့္ ပယ္ႏိုင္ကာ
အယထာဝမာန-မရွိမာနကို ေသာတာပတၱိမဂ္ျဖင့္ ပယ္ႏိုင္ဟုျပ။
ေကာင္က်ိဳး(ကုသိုလ္)တရား တိုးပြားမည္မာနမ်ိဳးကား
ရွိသင့္ေသာမာနပင္။ ၎ကို ေသဝိတဗၺမာန ဟု ဆို၏။
ထိုမွ ဆန္႔က်င္ဘက္မာနမ်ိဳးကို မထားရွိအပ္ေသာ
အေသဝိတဗၺမာန ဟုဆို၏။
မာနေျပာထူ
ထိုသသူကို
ျမင္သူတကာ
ႏွလံုးနာ၏။
ဌာနံပြါးစီး
ထက္လူႀကီးတို႔
မခ်ီးေျမာက္လို
ထင္းမီးတိုသို႔
လူတြင္ထင္ရွား
မႀကီးပြားဘူး။ (မဃေဒဝ)
အထက္ပါ မဃေဒဝ စာပိုဒ္၌ -
ထင္းမီးတိုသို႔ ဟူသည္ကား
သံုးေနက် မီးဖိုေခ်ာင္ထဲက
ထင္းမီးစ အက်န္အႂကြင္း ထင္းမီးတိုကို ဆိုလိုက္သည္မဟုတ္။
ထင္းကုလာတံုးကို ဆိုလိုရာ၏။
ထင္းကုလားတံုး-ဟူသည္ကား
ေရွးေခာတ္ကက ေတာထဲတြင္ သူေသေကာင္ကို မီးသၿဂိဳဟ္ရာ၌
အႂကြင္းက်န္ ထင္းစအတိုကို
ရြာတြင္း အိပ္ျပန္သယ္ကာ မသံုးေကာင္းဟု ယူဆၾကသလို၊
ရြာ့အျပင္ဘက္ ေတာထဲ၌လည္း
တဲထိုးတိုင္မတ္စသည္မ်ား လုပ္ကာ
မသံုးေကာင္းဟု ယူဆၾက၏။
ရြာတြင္းရြာ့ျပင္ ဘယ္ေနရာမွာမွ
အသံုးမတည့္ အသံုးမက်
အသံုးခ်မရေသာ ထိုထင္းမီးတိုကို
ထင္းကုလားတံုး-ဟု ေခၚၾက၏။
အလကားမာနအမ်ိဳးအစားကို
ထင္းမီးတိုသို႔ -ဟု ဥပမာေပးကာ
ဘယ္ေနရာမွ မသံုးမက်ဟု ဆိုလိုရင္းျပသြားျခင္းပင္။
ထမ္းပိုးျဖင့္ သယ္ေဆာင္လာေသာ
ေလးလံသည့္ ဝန္ထုပ္သည္
ပုခံုးအထက္မွာပင္ တည္ေနေသာ္လည္း
ေျခလွမ္းတိုင္း ၫႊတ္ၫႊတ္သြားသကဲ့သို႔
ျငဴစူမႈစသည္ကို ျဖစ္ေစတတ္ေသာ မာနသည္လည္း
အပါယ္ေလးပါးသို႔ ၫႊတ္က်နစ္ျမႇပ္ေစတတ္ဟူ။ (သံယုတ္၊ ဌ ၊ ၁။ ၂၁၇။)
No comments:
Post a Comment