Wednesday, December 7, 2016

သိကၡာထပ္ျခင္းအေၾကာင္းသိေကာင္းစရာ

ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔ရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈအစဥ္အလာအလွဴမဂၤလာပြဲေတြထဲမွာ
“သိကၡာထပ္ျခင္းမဂၤလာ” ဟာလည္း တစ္ခုအပါအ၀င္ပဲျဖစ္ပါတယ္။
မ်ားေသာအားျဖင့္ အလွဴမဂၤလာပြဲေတြ ျပဳလုပ္ၾကတဲ့အခါ
မိမိတို႔ကိုးကြယ္တဲ့ ဆရာေတာ္မ်ားကို သိကၡာထပ္၊ မိမိတို႔
တူ၊သား၊ေျမးမ်ားကို ရဟန္းခံရွင္ျပဳ၊ သမီးမ်ားကို နားသတဲ့ပြဲေတြမွာ
အေတြ႔ရမ်ားတဲ့ မဂၤလာတစ္ခုပဲျဖစ္ပါတယ္။

ဥပမာ..
ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြမွာ မိမိအိမ္က သားေယာက်ၤားေလးမ်ားရွိရင္
သားႀကီးကို ရဟန္းခံ၊ သားငယ္ကိုရွင္ျပဳတဲ့ပြဲမ်ားကို
မျဖစ္မေနလုပ္ေဆာင္ေလ့ရွိၾကပါတယ္။ အဲဒီလိုလုပ္ေဆာင္ၾကတဲ့အခါ သိကၡာထပ္၊ရဟန္းခံ၊ရွင္ျပဳ၊နားသအလွဴေတာ္မဂၤလာရယ္လို႔
ပူးတြဲၿပီးျပဳလုပ္ေလ့ရွိၾကတာကိုေတြ႔ရပါတယ္။
စုံသြားေအာင္ဆိုတဲ့သေဘာနဲ႔ သိကၡာထပ္မဂၤလာကိုပါ ျပဳလုပ္ၾကတာျဖစ္ပါတယ္။

ဒါဆိုရင္..
ဘာေၾကာင့္ သိကၡာထပ္မဂၤလာကို ျပဳလုပ္ၾကတာလဲ?

သိကၡာထပ္မဂၤလာကိုျပဳလုပ္ခံရတဲ့ရဟန္းနဲ႔ျပဳလုပ္ၾကသူ ဒကာ၊ဒကာမေတြအေနနဲ႔ ဘယ္လိုအက်ိဳးတရားေတြရၾကသလဲ? သိထားသင့္ပါတယ္။

ဘယ္အရာမဆိုအက်ိဳး အျပစ္မသိဘဲလုပ္တာထက္ အက်ိဳးအျပစ္ကိုသိၿပီး
လုပ္တာက ပိုေကာင္းတယ္မဟုတ္ပါလား?

ဗုဒၶဘာသာျမန္မာလူမ်ိဳးေတြက ‘သိကၡာထပ္တယ္’ ‘ကံဆင့္တယ္’
‘သိမ္ထပ္တယ္’ လို႔ အမ်ိဳးမ်ိဳးေခၚေ၀ၚျခင္းျပဳၾကတဲ့ မဂၤလာကို
ပါဠိစာလုံးနဲ႔ ဖလွယ္တဲ့အခါ ‘ပုေနာပသမၸဒါမဂၤလာ’ လို႔ ေခၚပါတယ္။
ဒီစကားလုံးကို သဒၵါနည္းနဲ႔ ခြဲၾကည့္တဲ့အခါမွာေတာ့…

၁။ ပုန
၂။ ဥပသမၸဒါ
၃။ မဂၤလာ- လို႔သုံးမ်ိဳးထြက္ပါတယ္။

ပုန- တစ္ဖန္ထပ္ၿပီးေတာ့
ဥပသမၸဒါ-ပၪၨင္း၊ရဟန္းခံျခင္းဟု ဆိုအပ္ေသာ
မဂၤလာ-ေကာင္းေသာအလုပ္လို႔ ျမန္မာမႈျပဳႏိုင္ပါတယ္။

အေျဖာင့္ ျမန္မာဘာသာျပန္ဆိုရင္ေတာ့ ‘ေနာက္တစ္ခါ ရဟန္းခံျခင္း’လို႔
ဆိုရပါလိမ့္မယ္။ ဒီေတာ့ သိကၡာထပ္တယ္ဆိုတာ..
ဉတၱိစတုတၳကမၼ၀ါစာနဲ႔ ရဟန္းျဖစ္ၿပီးသား ပုဂၢိဳလ္ကို
ေနာက္တစ္ခါထပ္ၿပီးေတာ့ ရဟန္းခံျခင္းကိုပဲ သိကၡာထပ္တယ္လို႔ဆိုပါတယ္။

ဒါဆိုရင္..
‘သိကၡာထပ္ျခင္းမဂၤလာ’ ဟာ အပိုလုပ္တာျဖစ္မေနဘူးလား?
ရဟန္းျဖစ္ၿပီးသားကို ရဟန္းထပ္ခံလို႔ ဘာေတြထူးျခားလဲ?
ဘာေတြကြားျခားသြားလဲ? လို႔ ေမးစရာကရွိလာပါတယ္။

ႀကိဳးစားၿပီးေတာ့ ေျဖၾကည့္ပါ့မယ္။

ျမတ္စြာဘုရားသာသနာမွာ ရဟန္းတစ္ပါးျဖစ္ဖို႔ အဓိကက်တဲ့
လိုအပ္ခ်က္ႏွစ္ခုရွိပါတယ္။

အဲဒါေတြကေတာ့..
၁။ သိမ္ရဲ႕ျပည့္စုံျခင္း
၂။ ကမၼ၀ါစာဆရာရဲ႕ျပည့္စုံျခင္းတို႔ပါပဲ။
က်န္တဲ့အခ်က္ေတြကိုေတာ့ ဒီမွာ မေျပာျပေတာ့ပါဘူး။
ဒီအေၾကာင္းအရာမွာ ဒီႏွစ္ခ်က္က အဓိကလိုအပ္လို႔ပါ။
သိမ္ရဲ႕ျပည့္စုံျခင္းဆိုတာ.. ‘သိမ္စစ္ျခင္း၊သိမ္ေအာင္ျခင္း’ ကိုဆိုလိုတာပါ။
ရဟန္းတစ္ပါးျဖစ္ဖို႔ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း၀န္းအတြင္းက ေတြ႔ရာ
အေဆာက္အဦ ဘုရား၀န္းအတြင္းမွာ ရဟန္းခံလို႔မရပါဘူး။
သိမ္ဆိုတဲ့ အေဆာက္အဦ အတြင္းမွာသာ ရဟန္းခံခြင့္ရွိပါတယ္။
သိမ္အမည္တပ္ထားတိုင္းလည္း သိမ္မစစ္ပါဘူး။
သိမ္အမည္တပ္ထားတိုင္း သိမ္ စစ္/မစစ္ကိုလည္း သာမန္ အားျဖင့္ သိႏိုင္ဖို႔ခက္ခဲပါတယ္။ သိမ္သမုတ္နည္းဟာလည္း သီးျခား ရွိပါတယ္။
ဒီေတာ့ အလြယ္မွတ္ထားရမွာက ရဟန္းခံခဲ့ေပမယ့္လည္း
မေအာင္တဲ့သိမ္(သိမ္မစစ္ပါက) ရဟန္းမျဖစ္ပါဘူး။

ဒုတိယတစ္ခ်က္က..
ကမၼ၀ါစာရဲ႕ျပည့္စုံျခင္း ပါ။ ရဟန္းတစ္ပါးျဖစ္ဖို႔ဆိုပါက
သိမ္ထဲကို၀င္ၿပီး ဉတၱိစတုတၳကမၼ၀ါစာနဲ႔ လုံေလာက္တဲ့
သံဃာေတာ္မ်ားထံက႐ြတ္ဖတ္မႈကို ခံယူရပါတယ္။
(ရဟန္းခံတဲ့ေနရာမွာ အသုံးျပဳတဲ့ ကမၼ၀ါစာရွိပါတယ္)
အဲဒီမွာ ရဟန္းေလာင္းကို ကမၼ၀ါစာ႐ြတ္ဖတ္ေပးတဲ့
ကမၼ၀ါစာဆရာ၊ သံဃာမ်ားက ကမၼ၀ါစာပါဠိမ်ားကို
ပီသစြာ အသံအနိမ့္အျမင့္၊ အတက္အက်၊ တိုေသာအသံ၊
ရွည္ေသာအသံ၊ ျပင္းျပင္း႐ြတ္ရေသာအသံ၊
ဖြဖြ႐ြတ္ရေသာအသံမ်ားနဲ႔ ႐ြတ္ဖတ္ၾကရပါတယ္။
(ကမၼ၀ါစာ႐ြတ္ဖတ္နည္း သီးျခားရွိပါတယ္)

ဒီေနရာမွာ အဓိကသိထားရမွာက ရဟန္းခံတဲ့အခါမွာ
သိမ္ေတာ့စစ္ေပမယ့္ ကမၼ၀ါစာ႐ြတ္ဖတ္တာ
လိုအပ္ခ်က္ရွိျပန္ရင္လည္း ရဟန္းမျဖစ္ပါဘူး။

ရဟန္းခံတဲ့အခါ ဒီႏွစ္ခ်က္က အေရးႀကီးပါတယ္။
ဒီႏွစ္ခ်က္စလုံးဟာလည္း မွန္၊မမွန္ စစ္၊မစစ္ဆိုတာကို
သာမန္အားျဖင့္သိႏိုင္ဖို႔ ခက္ခဲျပန္ပါတယ္။

ဒီေတာ့..
ရဟန္းခံတဲ့အခါ သိမ္နဲ႔ကမၼ၀ါစာ ႏွစ္ခ်က္လုံးဟာ
သံသယရွိစရာ အခ်က္ေတြပါ။

ဒါဆိုရင္..
သံသယကင္းေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ?

ရာဇ၀င္ထဲကို နည္းနည္းေလး၀င္ၾကည့္ၾကရေအာင္..။

“ျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္ေတာ္အခါကာလတုန္းက သိမ္ထပ္တာ ရွိခဲ့သလား”
“လုံး၀မရွိခဲ့ပါဘူး”
“ဘာေၾကာင့္ပါလဲ”

ဘုရား၊ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္ေတြ စီမံထားတဲ့ သိမ္ျဖစ္ေနလို႔သိမ္နဲ႔
ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ဘုရားရွင္လက္ထက္ေတာ္မွာ
လုံး၀သံသယျဖစ္စရာမရွိ ကင္းရွင္းပါတယ္။
ဒုတိယအခ်က္ ကမၼ၀ါစာ႐ြတ္ဖတ္တာကလည္း
ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္ႀကီးေတြျဖစ္လို႔ မပီသျခင္း၊ခြၽတ္ေခ်ာ္ျခင္း၊
တိမ္းေစာင္းျခင္း၊ မွားယြင္းျခင္းလုံး၀မရွိပါဘူး။

သံသယမရွိေတာ့ သိမ္ျပန္္မထပ္ပါဘူး။
ဒါေပမယ့္..
သာသနာေနာက္ပိုင္းကာလေရာက္လာတဲ့အခါမွာေတာ့
သံသယတည္းဟူေသာ အေၾကာင္းတရားေတြေၾကာင့္ သိမ္ထပ္ျခင္း
ကိစၥေတြဟာေတြ႔လာရပါတယ္။

ပုဂံေခတ္ နရပတိစည္သူမင္းလက္ထက္က
ေပါင္းေလာင္းအရွင္မဟာကႆပဟာ သီဟိုဠ္ႏိုင္ငံ(သီရိလကၤာ)ကို ၾကြသြားပါတယ္။
သီဟိုဠ္ေရာက္ေတာ့ သီဟိုဠ္သံဃာေတြက သူ႔အေပၚ
ရဟန္း ျဖစ္၊မျဖစ္ သံသယရွိတဲ့စကားေျပာရာမွ တဆင့္
ထပ္ၿပီးေတာ့ သိမ္၀င္ျခင္း သိမ္ထပ္ျခင္းကိစၥရွိခဲ့တယ္လို႔ သမိုင္းထဲမွာ ဆိုပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာလည္း တခ်ိဳ႕ေသာသံဃာ့ဂိုဏ္း
(ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေရႊက်င္ဂိုဏ္း သုဓမၼာဂိုဏ္း၊ေ၀ဠဳ၀န္ဂိုဏ္း
ငွက္တြင္းဂိုဏ္းစသည္အားျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႔က
တရား၀င္အသိမွတ္ျပဳထားတဲ့ သံဃာ့ဂိုဏ္ႀကီး ၉ ဂိုဏ္းရွိပါတယ္)
သားေတြက မိမိတို႔ေက်ာင္းတိုက္ကို တျခားေသာဂိုဏ္းက
ရဟန္းမ်ားေရာက္ရွိလာရင္ ဥပုသ္အတူျပဳဖို႔ ကံႀကီး ကံငယ္ေဆာင္ဖို႔
သံသယကင္းရွင္းေအာင္ သိမ္ထပ္ရတယ္လို႔ ဆိုၾကျပန္ပါတယ္။

ျမန္မာသမိုင္းမွာ..
ရဟန္း ျဖစ္၊မျဖစ္ သံသယအႀကီးမားဆုံးေခတ္ကေတာ့
ဓမၼေစတီမင္း ေခတ္ပါ။ ဓမၼေစတီမင္းဆိုတာက ဘုန္းႀကီးလူထြက္ပါ။
ေက်ာင္းထိုင္ဘုန္းႀကီး ဘ၀နဲ႔(ဓမၼေစတီမင္း မျဖစ္ခင္ သကၤန္း၀တ္ျဖင့္
ေက်ာင္းထိုင္ခဲ့တဲ့ေက်ာင္းဟာ ယေန႔ ပဲခူးၿမိဳ႕၊လိပ္ျပာကန္အေနာက္က
လိပ္ျပာကန္ေက်ာင္းတိုက္ပါ။ ယခု အခ်ိန္ထိရွိပါေသးတယ္)
ေနထိုင္ရင္းမွ ဘုရင္မႀကီးရွင္ေစာပုက လူထြက္ခိုင္းၿပီး သမီးနဲ႔ေပးစားကာ
တိုင္းျပည္ကိုအုပ္ခ်ဳပ္ခိုင္းလို႔ ရွင္ဘုရင္ျဖစ္လာတဲ့ မင္းတစ္ပါးပါ။
ဓမၼေစတီမင္းနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းတဲ့
အျဖစ္အပ်က္ေတြအမ်ားႀကီးပါ။
ယေန႔အခ်ိန္ထိထင္ရွားဆဲသမိုင္းတစ္ခုကေတာ့
ဓမၼေစတီေခါင္းေလာင္းပါ။
ဘုန္းႀကီးလူထြက္ရွင္ဘုရင္ျဖစ္လာေတာ့
သာသနာအေရးကိုအထူးစိတ္၀င္စားပါတယ္။

အဲဒီကာလမွာ သိမ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ သံသယေတြ
အႀကီးအက်ယ္ျဖစ္ေနတဲ့အခ်ိန္ဆိုေတာ့ ဓမၼေစတီမင္းရဲ႕
စပြန္ဆာနဲ႔ ျမန္မာရဟန္းေတာ္ေတြဟာ
သီဟိုဠ္ႏိုင္ငံ(သီရိလကၤာ)ကိုသြားၿပီး သိမ္ျပန္ထပ္ၿပီးမွ
ဟံသာ၀တီေနျပည္ ေတာ္(ပဲခူးၿမိဳ႕)မွာ သိမ္ျပန္ၿပီးသမုတ္ၾကပါတယ္။

အဲဒီေခတ္က သီဟိုဠ္သာသနာဟာ အားအလြန္ေကာင္းခဲ့ၿပီး
ျမန္မာ့သာသနာသမိုင္းမွာေတာ့ ပြဲေက်ာင္း ဂိုဏ္းဘုန္းႀကီးမ်ား
ေခတ္စားမႈနဲ႔အတူ သာသနာေတာ္အေရာင္ဟာ ေဖ်ာ့ေတာ့ေနခဲ့ပါတယ္။

သီဟိုဠ္ျပန္ရဟန္းေတာ္မ်ား ပထမဆုံးသမုတ္တဲ့သိမ္အမည္က
ကလ်ာဏီသိမ္ပါ။ (ပဲခူးၿမိဳ႕၊မဇင္းလမ္း၊ကလ်ာဏီရပ္ကြက္မွာ
အခုအခ်ိန္ထိထင္ရွားစြာ ရွိေနပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြ
စိတ္၀င္စား ေလ့လာမႈအားနည္းေပမယ့္ ႏိုင္ငံျခားသားေတြကေတာ့
ကလ်ာဏီသိမ္ကို အထူးစိတ္၀င္တစားေလ့လာၾကတာေတြ႔ရပါတယ္။
အဲဒီသိမ္ေက်ာင္းထဲမွာ ဓမၼေစတီေက်ာက္စာေတြရဲ႕
ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္ေတြဟာလည္း တန္ဖိုးႀကီးၿပီးေလ့လာခ်င္စရာပါ)

ေနာက္ပိုင္းကာလေတြမွာေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ
သာသနာေတာ္ဟာ သန္႔ရွင္း အားေကာင္းလာၿပီး
သီဟိုဠ္မွာကသာသနာအေရာင္ တစ္ဖန္ေမွးမွိန္လို႔
သီဟိုဠ္ရဟန္းေတာ္မ်ားက ျမန္မာႏိုင္ငံလာၿပီး
တစ္ဖန္သိကၡာျပန္ထပ္ၾကရ ျပန္ပါတယ္။
ဟံသာ၀တီေခတ္ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ သိမ္ထပ္ျခင္းကိစၥဟာ
တျဖည္းျဖည္းက်ယ္ျပန္႔လာခဲ့ၿပီး ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့
‘သိမ္ထပ္ျခင္းမဂၤလာ’ ဟာ ျမန္မာ့႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈ
အေမြအႏွစ္စာရင္း၀င္တစ္ခုျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ သိထားရမွာက ရဟန္းခံစဥ္မွာ
ရြတ္ဖတ္တဲ့ကမၼ၀ါစာနဲ႔သိမ္ထပ္တဲ့အခါရြတ္ဖတ္တဲ့ကမၼ၀ါစာဟာ အတူတူပါပဲ။

ရဟန္းစခံစဥ္မွာေတာ့ ေမးျမန္းဆုံးမစရာေလးေတြရွိေနလို႔
အခ်ိန္ၾကာျမင့္ေလ့ရွိၿပီး သိမ္ထပ္တဲ့အခါမွာေတာ့
(ရဟန္းျဖစ္စဥ္က ေမးျမန္းဆုံးမၿပီးသားမို႔ )
တစ္ခါတည္းကမၼ၀ါစာတန္းဖတ္တာမို႔ အခ်ိန္က သိပ္မၾကာဘူးျဖစ္တာပါ။

ရဟန္းတစ္ပါးအေနနဲ႔ ဘာေၾကာင့္ သိကၡာထပ္သလဲဆိုပါက
‘သံသယကင္း ရွင္းေအာင္လို႔ပါ’ ဒီေနရာမွာ အဓိကအေရးႀကီးတဲ့
သံသယႏွစ္ခ်က္ထဲကိုသာ ဦးစားေပးေရးခဲ့ေပမယ့္
ရဟန္းခံစဥ္မွာ အသက္(၂၀)ျပည့္ မျပည့္ သံသယရွိျခင္း၊
သိမ္အတြင္း၀င္ရဟန္းမ်ားကို သံသယျဖစ္ျခင္းကိစၥေတြဟာလည္း
ရွိႏိုင္ပါတယ္။ အေရးႀကီးၿပီး သံသယျဖစ္ႏိုင္တာကေတာ့ သိမ္နဲ႔ကမၼ၀ါစာပါ။

ဥပမာအေနနဲ႔…
၀န္ထုတ္၀န္ပိုးမ်ားစြာကို ႀကိဳးတစ္ေခ်ာင္းတည္းနဲ႔
တစ္ႀကိမ္တည္း ခ်ည္ေႏွာင္ ထားရင္ ပစၥည္းခိုင္ခံ့မႈကို စိတ္မခ်ရဘူး။
ႏွစ္ေခ်ာင္း သုံးေခ်ာင္းနဲ႔ခ်ည္ေႏွာင္ ထားမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ပိုခိုင္သလိုပါပဲ။

ဆိုရရင္..
ရဟန္းတစ္ပါးအေနနဲ႔ သံသယေတြကင္းရွင္းေအာင္ သိမ္ထပ္ျခင္းအမႈကို ျပဳတာပါ။
သံသယေတြကင္းခ်င္ရင္ သံသယေတြကိုရွင္းေအာင္လုပ္ရမွာပဲေလ။

သိမ္ထပ္ျခင္းကိစၥကို ရဟန္းခံစဥ္မွာ မိမိကိုယ္ကို သံသယရွိတဲ့
မေထရ္ေတြက တစ္ဖန္အလ်င္အျမန္ သိမ္ျပန္ထပ္တာကိုေတြ႔ရသလို
သံသယ မရွိတဲ့ တစ္ခ်ိဳ႕မေထရ္ျမတ္ႀကီးေတြကေတာ့
လိုလားႏွစ္သက္မႈ မရွိၾကတာကိုလည္း ေတြ႔ရပါတယ္။

ဘာေၾကာင့္လည္းဆိုေတာ့..
ရဟန္းတစ္ပါးအေနနဲ႔ သိမ္ေတြခဏခဏ အထပ္ခံေပမယ့္လည္း
ထူးထူး ျခားျခား သိကၡာေတြတိုးမလားသလို၊
သိမ္အထပ္မခံရလည္း သိကၡာက က်မသြားပါဘူး။

ဒါေပမယ့္..
သိကၡာထပ္သူမ်ားရင္ေတာ့ ပစၥည္းလာဘ္လာဘမ်ားမွာ အမွန္ပါပဲ။
ပစၥည္း လာဘ္လာဘဆိုတာဟာလည္း ရဟန္းတစ္ပါးအတြက္
သုံးတတ္ရင္ ေဆး ျဖစ္ပါတယ္။ မသုံးတတ္ရင္ေတာ့
ေဘးျဖစ္မွာ မုခ်ဧကန္အမွန္ပါပဲ။

ဒါ့ေၾကာင့္ ေရွးဆရာေတာ္ႀကီးေတြက
သိမ္ထပ္ျခင္းအမႈ မ်ားစြာျပဳလုပ္တာကို သိပ္ႏွစ္သက္ေတာ္မမူၾကပါဘူး။

သိမ္ထပ္ျခင္းနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး မဟာစည္ဆရာေတာ္ႀကီးက..
“ဥပသမၸဒကံထပ္ၿပီး သံေယာဇဥ္ပြားတဲ့အလုပ္ကို မလုပ္ၾကဖို႔ပါပဲ။
မူလ ရဟန္းခံစဥ္က သံသယရွိလို႔ သိမ္ထပ္တာ၊ကံထပ္တာကိုေတာ့
မေျပာလိုပါဘူး။ မူလ က ဘာသံသယမွမရွိဘဲနဲ႔
ရဟန္းဒါယကာ၊ဒါယိကာမမ်ား႐ံုအတြက္ ကံထပ္တာကေတာ့
သံေယာဇဥ္ပြားေစတဲ့အလုပ္ပါပဲ။ ရဟန္း ဒကာ၊ဒကာမခံတဲ့သူမ်ားမွာလည္း
ရဟန္းဒါယကာအစစ္မျဖစ္ပါဘူး။ အမည္ခံမွ်ပါပဲ။
သပိတ္၊သကၤန္းလွဴရတဲ့ကုသိုလ္အျပင္ အျခားကုသိုလ္ထူးကိုလည္း မရပါဘူး။
ကံထပ္တဲ့ရဟန္္းမွာေရာ၊အမည္ခံ ရဟန္းဒါယကာ၊ ဒါယိကာမမ်ားမွာပါ
သံေယာဇဥ္ပြား႐ံုပါပဲ။ ဒါ့ေၾကာင့္ ကံထပ္ျခင္းအမႈကို ေရွာင္ရန္အထူးသတိေပးပါတယ္”
(၀ိနယ၀ိနိစၧယ သဂၤဟက်မ္း)

မဟာစည္ဆရာေတာ္ႀကီးဟာ သိမ္ထပ္ဖို႔ လာေလွ်ာက္တဲ့အလွဴရွင္ ရွိရင္လည္း
‘ဒီအရြယ္ေရာက္မွ ကံထပ္လွ်င္ ရွက္စရာႀကီး’ ဟုဆိုကာ ျငင္းပယ္ေလ့ရွိပါတယ္။

သိမ္ထပ္ျခင္းကိစၥနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး က်မ္းျပဳအေက်ာ္ ေတာင္ၿမိဳ႕
မဟာဂႏၶာ႐ံု ဆရာေတာ္ကို ေျမပိုင္ရွင္ ဒါယိကာမတစ္ဦးက သိမ္ထပ္ဖို႔လာေလွ်ာက္တဲ့အခါ..

“သိမ္ထပ္ခြင့္ မျပဳပါဘူး။ သိမ္ထပ္တယ္ဆိုတာက ဘာမွထူးတာမဟုတ္ပါဘူး။
ရင္းႏွီးတဲ့ ဒါယကာ၊ဒါယိကာမ ပိုလာတယ္ဆို႐ံုေလး အက်ိဳးရွိတာပါ။
ဦးဇင္းက သာသနာေတာ္ရဲ႕ေနာင္ေရးကို ျပဳျပင္ခ်င္တာေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားရွိပါတယ္။
အဲဒီအခါမွာ ဦးဇင္းကိုလည္း ဘုန္းႀကီးေအာင္၊ ဒါယကာ၊ ဒါယိကာမေပါေအာင္၊ ပထမေက်ာ္ေအာင္ၿပီးကာမွ၊ႀကီးေတာင့္ႀကီးကဲျဖစ္မွ၊ ေျမပိုင္ရွင္ ရဟန္းအမအသစ္နဲ႔
သိမ္ထပ္တယ္လို႔ အေျပာခံေနရပါ့မယ္”ဟု ဆိုကာ ျငင္းပယ္ခဲ့ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္..
ရဟန္းခံတယ္ဆိုတာ.. ခဏ၀တ္တဲ့သူေတြအတြက္
ဘာမွေျပာပစရာကိစၥမဟုတ္ေပမယ့္ သာသနာ့ေဘာင္မွာ
အၿမဲမျပတ္ေနၾကတဲ့ စာသင္သား ရဟန္းမ်ားအတြက္ေတာ့ ေျပာစရာကိစၥတစ္ခုပါ။

တခ်ိဳ႕ေသာ ဒါယကာ၊ဒါယိကာမေတြဟာ
အၿမဲတမ္းပစၥည္းေလးပါးတာ၀န္ ယူမည္ဟု ဆိုကာ
ရဟန္းတစ္ပါးကို ရဟန္းခံၿပီး မေထာက္ပံ့ပဲ ဒီအတိုင္း
ပစ္ထားၾကတာေတြကလည္း ရွိၾကပါတယ္။

ဒီေတာ့...
မူလ ရဟန္း ဒါယကာ၊ဒါယိကာမအရင္းက ေထာက္ပံ့လွဴဒါန္းမႈနည္းတဲ့
ရဟန္းဟာလည္း ပစၥည္းလာဘ္လာဘခ်ိဳ႕တဲ့ေတာ့ သူ႔ရဲ႕
ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး စတဲ့ သာသနာ့အေရးကိစၥေတြကို
အေထာက္အကူျဖစ္ေစဖို႔ သိကၡာထပ္ျခင္းအမႈကို ခြင့္ျပဳရတာလည္း ရွိပါတယ္။

ဒီလိုအေၾကာင္းအရာေတြကို ေထာက္ဆေသာအားျဖင့္
ဘုန္းကံနည္းပါးေသာ စာသင္သား သံဃာမ်ားကို သိကၡာထပ္ခ်င္ထပ္ပါ ဟု
ေတာင္ၿမိဳ႕ဆရာေတာ္ က မတတ္သာ၍ ခြင့္ျပဳေပးခဲ့တာလည္း ရွိပါတယ္။

သို႔ေသာ္..
ယေန႔ေခတ္မွာေတာ့ ငယ္ရြယ္ၿပီး ဘုန္းကံနည္းပါးေသာ
ရဟန္းငယ္မ်ားကို သိကၡာထပ္တာဟာ တျဖည္းျဖည္း နည္းပါးလာေပမယ့္
ဘုန္းကံႀကီးမားၿပီး နာမည္ႀကီး ဓမၼကထိကဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားကိုေတာ့
တျဖည္းျဖည္း သိကၡာ ထပ္ျခင္းအမႈကို ပိုမိုၿပီး ျပဳလုပ္လာၾကတာကို အေတြ႔ရပိုမ်ားပါတယ္။

လုပ္ခ်င္တာနဲ႔လုပ္သင့္တာကို ခြဲျခားသိမႈအားနည္းျခင္းဟာလည္း
မေကာင္းပါဘူး။ ရဟန္းေတာ္မ်ားအဖို႔ သိမ္ထပ္တယ္ဆိုတာ
‘သံသယရွိျခင္း’ နဲ႔ ‘ဘုန္းကံနည္းပါးျခင္း’ ဟူေသာ
အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ႏွစ္ခု ျပည့္စုံေစဖို႔ အေကာင္းဆုံး အေထာက္အကူျဖစ္ေစတဲ့ အရာပါပဲ။

ဒါဆိုရင္..
ရဟန္း ဒါယကာ၊ဒါယိကာမေတြအဖို႔ေကာ။

ျမတ္စြာဘုရားရွင္ လက္ထက္ေတာ္အခါကာလ က
သာသနာ့ေဘာင္ကို ၀င္ေရာက္မည့္ တခ်ိဳ႕ေသာပုဂၢိဳလ္ေတြကို
ျမတ္ဗုဒၶက ‘ဧဟိ ဘိကၡဳ’ ဟု ဆိုလိုက္တာနဲ႔ တစ္ၿပိဳင္နက္ ရဟန္းျဖစ္သြားပါတယ္။

‘ဧဟိ ဘိကၡဳ’ ေခၚျခင္းခံရဖို႔ဆိုပါက ပရိကၡရာရွစ္ပါးကို
လွဴခဲ့ဖူးသူျဖစ္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ပရိကၡရာရွစ္ပါး လွဴျဖစ္ဖို႔ဆိုပါက
ရဟန္းေလာင္းတစ္ပါးကို ရဟန္းခံေပးမွ၊ သိကၡာထပ္ေပးမွ လွဴျဖစ္တာပါ။

ဒီေတာ့..
ပရိကၡရာအလွဴရွင္ျဖစ္ဖို႔ သိကၡာထပ္ျခင္းကို ျပဳသင့္ပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခ်က္ကေတာ့.. ရဟန္း ဒါယကာ၊ရဟန္းဒါယိကာမျဖစ္ဖို႔
သိမ္ထပ္ မဂၤလာကို ျပဳလုပ္ရပါတယ္။
ရဟန္း ဒါယိကာ၊ရဟန္းဒါယိကာမ ျဖစ္ခြင့္ရတာဟာ
တကယ္တမ္းအားျဖင့္ ဘုရားသာသနာနဲ႔ အမ်ိဳးေတာ္လိုက္တာပါ။

ဒီေနရာမွာ ဥပမာတစ္ခု ထုတ္ျပပါရေစ။
သာသနာသမိုင္းမွာ အလွဴဒါနကို ႀကီးမားက်ယ္ျပန္႔စြာျပဳခဲ့တဲ့
မင္းေတြထဲမွာ အေသာကမင္းႀကီဟာ ထူးထူးျခားျခားထင္ေပၚခဲ့သူတစ္ဦးပါ။

သာသနာေတာ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ဒီလိုႀကီးမားစြာျပဳတဲ့
ဒါနအမႈေတြကို ျပဳလုပ္ခဲ့လို႔ သူဟာ သာသနာနဲ႔ေဆြမ်ိဳးေတာ္သူ၊
သာသနာ့အေမြခံျဖစ္ၿပီလား ဟု အရွင္ေမာဂၢလိပုတၱတိႆမေထရ္ကို ေမးျမန္းရာ..

“မင္းႀကီး..သင္သည္ ဤမွ်ေလာက္ ကိုးဆယ့္ေျခာက္ကုေဋေသာ
ဥစၥာတို႔ကို စြန္႔ႀကဲ ေပးကမ္းလွဴဒါန္းျခင္းျဖင့္ သာသနာေတာ္၏
အေမြခံသူ မဟုတ္ေသးပါေခ်။ စင္စစ္ကား၊ ပစၥည္းေလးပါး
ဒါယကာ၊သာသနာေတာ္၏ အလုပ္အေကြ်း ဒါယကာဟူ၍သာ
ေရတြက္ေခၚေ၀ၚအပ္ေပသည္။

မင္းႀကီး..အၾကင္သူသည္.. ေျမအျပင္မွျဗဟၼာ့ျပည္တိုင္ေအာင္
အတိုင္းအရွည္ရွိေသာ ပစၥည္းအစုကို လွဴျငားအံ့။
ထိုသည္လည္း သာသနာေတာ္၏ အေမြကို ခံေသာသူဟု
ေရတြက္ေခၚေ၀ၚျခင္းကို မေရာက္ေသးပါေခ်။

မင္းႀကီး..ဆင္းရဲသည္ ျဖစ္ေစ၊ခ်မ္းသာသည္ျဖစ္ေစ
အၾကင္သူသည္ မိမိရင္မွ ေပါက္ဖြားေသာ သား၊သမီး၊
သူတစ္ပါးရင္မွ ေပါက္ဖြားေသာ သား၊ သမီးကို ရွင္၊ရဟန္း ျပဳေစ၏။
(ဤ..ရွင္၊ရဟန္း ဒါယကာခံရာ) ရွင္၊ရဟန္း ျပဳေစေသာသူကို
သာသနာ့အေမြခံဟု ဆိုအပ္၏” ဟု ဆိုထားပါတယ္။

ဒီဆိုလိုခ်က္ကို ၾကည့္ပါက.. သိကၡာထပ္ေသာ အလွဴရွင္မ်ားအေနနဲ႔
သာသနာ့အေမြခံမ်ား ျဖစ္ၾကပါတယ္။

ဒါဟာ ရဟန္းကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး သာသနာေတာ္နဲ႔
ေဆြမ်ိဳးေတာ္သြားတယ္။ အဲဒီရဟန္းကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး
ဒါနျပဳခြင့္၊သီလေဆာက္တည္ခြင့္၊ တရားဘာ၀နာပြားခြင့္စတဲ့
ေကာင္းျမတ္တဲ့လုပ္ငန္းေတြကို လုပ္ကိုင္ခြင့္ရတဲ့အတြက္ေၾကာင့္
သိကၡာထပ္ျခင္းမဂၤလာဟာ ေကာင္းျမတ္တဲ့အလုပ္တစ္ခုျဖစ္ပါေတာ့တယ္။

အရွင္ေဃာသိတ- ဘိုကေလး

No comments:

Post a Comment