နတ္သားတစ္ေယာက္ကေမးတာကုိ
ဘုရားရွင္က ေျဖထားတဲ့သုတ္ေတာ္ေလး။
နတ္သားက ဂါထာေလးတစ္ပုဒ္နဲ႔ ေမးထားတာကုိ
ဆရာဘုရားရွင္က ဂါထာေလးတစ္ပုဒ္နဲ႔ေျဖထားတာ။
အေမး
ကိ ံသု ယာ၀ဇရာ သာဓု
ဘယ္ဟာက အုိသည့္တုိင္ေအာင္ ေကာင္းတာပါလဲ?
နတ္သားက ဘုရားရွင္ကုိ ေမးတဲ့ နံပါတ္ (၁) ေမးခြန္းပါ။
ဘုရားရွင္အေျဖကုိ မသိခင္ ဒီေမးခြန္းရဲ႕ အေျဖကုိ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ေျဖၾကည့္ရေအာင္။
ျမန္မာျပည္အိမ္တစ္အိမ္မွာ တရားေဟာရင္း ဒီေမးခြန္းကုိ ေမးမိေတာ့
ဒကာႀကီးက
“တပည့္ေတာ္ရဲ႕ ဇနီးက အုိသည့္တုိင္ေအာင္ ေကာင္းတာပါ” တဲ့။
အေျဖကုိ သေဘာက်လုိ႔ ၿပဳံးလုိက္မိတယ္။
“သားသမီးေတြကုိ အၿမဲတမ္း အုိသည့္တုိင္ေအာင္ အားမကုိးရဘူး။
အရြယ္ေရာက္လာရင္ ကုိယ့္အုိးကုိယ့္အိမ္ထူၿပီး မိဘေတြထံပါးမွ ခြဲခြါသြားၾကတာခ်ည္းပဲ။
ကုိယ့္ဇနီးမယားကသာ အုိသည့္တိုင္ေအာင္ ေနာက္ဆုံးေသသည့္တုိင္ေအာင္
ကုိယ္နဲ႔ မခြဲမခြါေပါင္းသင္းဆက္ဆံၿပီး ေဆးေပးမီးယူ လုပ္ေပးေဖာ္ရတာ” လုိ႔
ဒကာႀကီးက ေျပာခ်င္တာျဖစ္မွာပါ။
အဲ့ဒကာႀကီးရဲ႕သားကေတာ့
အုိသည့္တုိင္ေအာင္ ေကာင္းတာက ပုိက္ဆံပါတဲ့။
ပုိက္ဆံသာ ကိုယ့္မွာ အၿမဲတမ္းရွိေနမယ္ဆုိရင္
အုိသည့္တုိင္ေအာင္ ဘာမဆုိ လုပ္လုိ႔ရတာျဖစ္လုိ႔
အုိသည့္တုိင္ေအာင္ ေကာင္းတဲ့အရာဟာ ပုိက္ဆံလုိ႔ေျပာရတာပါ တဲ့။
ဒကာမႀကီးကေတာ့ အုိသည့္တုိင္ေအာင္ ေကာင္းတဲ့အရာကုိ
စိတ္ခ်မ္းသာမႈလုိ႔ ယူဆပါတယ္တဲ့။
သူေျပာတာက ဟုတ္သလုိလုိေတာ့ ရွိပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ ဒါဟာ အက်ဳိးတရားႀကီးပဲ။
စိတ္ခ်မ္းသာမႈျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ဘာေတြ လုပ္ရမွာလဲ။
အေၾကာင္းတရားကုိ ရွာရအုံးမွာပါ။
ကဲ၊ ဘုရားရွင္ရဲ႕ အေျဖကို ၾကည့္ရေအာင္။
ဘုရားရွင္ရဲ႕ အေျဖက
သီလံ ယာ၀ ဇရာ သာဓု၊ သီလက အုိသည့္တုိင္ေအာင္ ေကာင္းတာပါ တဲ့။
ဘုရားရွင္ရဲ႕ ဒီအေျဖကို ဖတ္ၿပီး အေတာ္စဥ္းစားျဖစ္တယ္။
သီလ က ဘာလုိ႔ အုိသည့္တုိင္ေအာင္ ေကာင္းတာလဲေပါ့။
တခ်ိန္တည္းမွာပဲ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြသိတဲ့ ငါးပါးသီလကုိ ရြတ္ဆုိမိတယ္။
သူတပါးအသက္မသတ္နဲ႔၊
သူ႔ဥစၥာမခုိးနဲ႔၊
သူ႔အိမ္ယာ မျပစ္မွားနဲ႔၊
လိမ္မေျပာနဲ႔၊
ေမ့ေလွ်ာ့ေစတတ္တဲ့အရက္၊ ဘိန္းစတာေတြကို မေသာက္နဲ႔၊ မသုံးစြဲနဲ႔။
ဒီငါးပါးသီလက အေျခခံ လူ႔က်င့္၀တ္ျဖစ္တယ္။
လူတုိင္းေစာင့္ထိမ္းရမဲ့ သီလျဖစ္တယ္။
ဒီသီလက အုိသည့္တုိင္ေအာင္ ေကာင္းတယ္ လုိ႔ ဘုရားရွင္မိန္႔တယ္။
အေျခခံလူ႔က်င့္၀တ္ျဖစ္တဲ့ လူတုိင္းေစာင့္ထိန္းရမယ့္ ဒီသီလကုိ မေစာင့္ထိန္းရင္
အုိသည့္တုိင္ေအာင္ မေကာင္းႏုိင္ဘူးလုိ႔ ေျပာင္းျပန္ေတြးမိတယ္။
တခ်ိန္တည္းမွာပဲ ရြာက အရက္သမားဦးသာေမာင္ကုိ သတိရမိတယ္။
အသက္က ၆၀ ေက်ာ္ေနၿပီဆုိေတာ့ လူႀကီးပုိင္းေရာက္ေနၿပီေပါ့။
လူအုိအရြယ္ ဇရာပုိင္းေရာက္ေနၿပီ။ အရက္က ေသာက္တုန္း။
အက်ဳိးဆက္အေနအားျဖင့္ သူ႔ကုိ ဘယ္သူမွ မေလးစားဘူး။
သာေရး နာေရး ထမင္းစား၀ုိင္းေတြမွာလည္း သူဘယ္ေတာ့မွ
လူၾကားသူၾကား၊ လူေတာ သူေတာ မတုိးဘူး။ တုိးၿပီး အစားအေသာက္ မစားရဲဘူး။
သူမ်ားေတြၿပီးမွ ေခ်ာင္က်က်တေနရာမွာ ခပ္ကုတ္ကုတ္ ၀င္စားရတာခ်ည္းပဲ။
သိရတာက ဒီဦးသာေမာင္ဆုိတဲ့လူဟာ
ငယ္ငယ္ကတည္းက အရက္ေသာက္လာတာ။
အင္း၊ ငယ္ငယ္တုန္းကေတာ့ သူသူကုိယ္ကုိ အရက္ေသာက္ၾကတာခ်ည္းပါဘဲ။
ဒါေပမဲ့ ဒီအရက္ကုိ စီးပြါးေရးေလာကထဲ၀င္တဲ့ အသက္သုံးဆယ္ေက်ာ္အရြယ္တုိင္ေအာင္
လူမွန္းသူမွန္းမသိတဲ့အဆင့္အထိ ေန႔စဥ္ေသာက္သုံးေနမယ္ဆုိရင္
ဦးသာေမာင္လုိ အသက္ေျခာက္ဆယ္အရြယ္အထိ သားေမ့ မယားေမ့
ဘုရားေမ့ တရားေမ့အဆင့္အထိ ေသာက္သုံးေနမယ္ဆုိရင္
ပတ္၀န္က်င္ လူ႔ေလာကႀကီးနဲ႔ အင္၀င္ဂြင္က် ျဖစ္မယ္မထင္ပါဘူး။
အရက္ေသာက္သုံးၿပီး မူးမူးေမွာက္ေမွာက္ျဖစ္ေနတဲ့သူဟာ
(ဗုဒၶဘာသာ၀င္ဆုိရင္) အိမ္ေဘးက ဓမၼာရုံမွာ တရားပြဲရွိေတာင္
တရားနာ မသြား၀ံ့ေတာ့ဘူး။ သြား၀ံ့သည္ ထား၊
ေနာက္ဆုံးတန္းမွာ ခပ္ကုတ္ကုတ္နဲ႔ နာရေတာ့မွာ။
လူ႔က်င့္၀တ္ငါးပါးသီလထဲက ေနာက္ဆုံးသီလကုိ ခ်ဳိးဖ်က္လုိက္တာနဲ႔
ရရွိလာတဲ့ ဆုိးက်ဳိးေတြကုိ စဥ္းစားမိတာပါ။
ဒါ့ေၾကာင့္ လူ႔ေလာကႀကီးမွာ အုိသည့္တုိင္ေအာင္ ေကာင္းတာဟာ
ဇနီးမယားလည္း မဟုတ္ဘူး၊ ပုိက္ဆံလည္းမဟုတ္ဘူး။
သီလသာျဖစ္တယ္လုိ႔ ဘုရားရွင္ ေျဖၾကားခဲ့တာပဲ လုိ႔ ထပ္ဆင့္းနားလည္လုိက္ပါတယ္။
နတ္သားေမးတဲ့ နံပါတ္ (၂) ေမးခြန္းက
ကိ ံသု သာဓု ပတိ႒ိတာ -
(ကုိယ့္ရင္ထဲမွာ) ဘယ္လုိဟာမ်ဳိး တည္ရွိသင့္ပါသလဲ တဲ့။
အဂၤလိပ္လုိဘာသာျပန္ထားတာကေတာ့
What is suitable to be established in? တဲ့။
ဆုိေတာ့ ကုိယ့္ရင္ထဲမွာ ကုိယ့္ႏွလုံးသားထဲမွာ ကုိယ့္ဦးေဏွာက္ထဲမွာ
ဘာကုိ ဘယ္လုိဟာမ်ဳိးကုိ ေဆာက္တည္သင့္သလဲ၊ တည္ေဆာက္သင့္သလဲ လုိ႔
ဘာသာျပန္ရင္ ပုိနားလည္ႏုိင္မယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္။
ဘုရားရွင္ရဲ႕ အေျဖက
သဒၶါ သာဓု ပတိ႒ိတာ တဲ့။
သဒၶါတရားကုိ ကုိယ့္ရင္ထဲမွာ တည္ေဆာက္သင့္တယ္၊ တည္ေဆာက္ရမယ္ေပါ့။
သဒၶါဆုိတဲ့ပုဒ္အဓိပၸါယ္ကုိ
အျခားအျခားေသာဆရာေတာ္ သမားေတာ္ႀကီးေတြရဲ႕ ဖြင့္ဆုိခ်က္ကုိ
ခဏေမ့ထားၿပီး ကုိယ့္နည္းကုိယ့္ဟာနဲ႔ ဖြင့္ဆုိနားလည္ၾကည့္ရေအာင္။
သဒၶါဆုိတာက (ဘာသာေရး) ယုံၾကည္မႈကုိေျပာတာ။
ဘာသာေရးလုိက္စားမွ ဘာသာေရးကုိ ယုံၾကည္မွာ၊
ဘာသာေရးလုိက္စားမႈဆုိတာ
ဘာသာေရးက်င့္၀တ္ေတြကုိေလ့လာၿပီး
က်င့္ႀကံတာကုိ ေျပာတာ၊ ကုိင္းရႈိင္းတာကုိ ေျပာတာပါ။
သဒၶါဆုိတာကုိ အေျဖာင့္အားျဖင့္ နားလည္လြယ္ေအာင္ ဘာသာျပန္ဆုိရရင္
ဘာသာေရးကုိင္းရႈိင္းတာကို ေျပာတာပါပဲ။
ဘာသာေရးကုိင္းရႈိင္းဘုိ႔ ဘာသာေရးက်င့္၀တ္ေတြကို က်င့္ဘုိ႔ဆုိတာ
ရင္ထဲ ႏွလုံးသားထဲ ဦးေဏွာက္ထဲ အလုိလုိေရာက္လာတာမဟုတ္ဘူး၊
အလုိလုိေပၚေပါက္လာတာ မဟုတ္ဘူး။
တည္ေဆာက္ယူရတာ။ ေဆာက္တည္ယူရတာ။ ႀကဳိးစားယူရတာ။
ဒါ့ေၾကာင့္ ဘုရားရွင္က
သဒၶါ သာဓု ပတိ႒ိတာ
ဘာသာေရးကုိင္းရႈိင္းမႈကုိ တည္ေဆာက္ယူပါ၊
(မိမိေနဘုိ႔ရန္ အိမ္ကုိ ႀကဳိးစားပမ္းစား တည္ေဆာက္သလုိ)
ဘာသာေရးက်င့္၀တ္ေတြကို က်င့္ႀကံႏုိင္ဘုိ႔ တည္ေဆာက္ယူပါတဲ့။
ဟုတ္တယ္။ အရက္ေသာက္ဖုိ႔၊ ဒစၥကုိသြားဘုိ႔၊
Pub သြားဘုိ႔ဆုိရင္ အထူးအားထုတ္စရာမလုိပါဘူး။
အထူးႀကဳိးစားစရာမလုိပါဘူး။
အလြယ္တကူပဲ။ အသံၾကားတာနဲ႔ ေျခက လွမ္းၿပီးေနၿပီ။ ေျခဦးက လွည့္ၿပီးေနပါၿပီ။
အဲ၊ ဘာသာေရးဆုိင္ရာက်င့္၀တ္ေတြကို က်င့္ဘုိ႔ဆုိရင္
အထူးကုိ ႀကဳိးစားရတယ္။ အားစုိက္ရတယ္။
ညစဥ္ညတုိင္း ရတနာသုံးပါး၊ မိဘ ဆရာသမားေတြကုိ
ရွိခုိးဦးခ် ေမတၱာပုိ႔ၿပီးမွ အိပ္ရာ၀င္တဲ့ ဘာသာေရးဆန္တဲ့အေလ့အက်င့္မ်ဳိးဆုိရင္
ႀကဳိးစားရတယ္။ အားထည့္ရတယ္။
ဒီလုိအေလ့အက်င့္မ်ဳိး ႏွစ္ခ်ီၾကာေညာင္းလာေပမဲ့ ၾကားထဲမွာ ကိစၥတစ္ခုခုနဲ႔
ပ်က္သြားတယ္ဆုိရင္ ျပန္ၿပီးလုပ္ေဆာင္ႏုိင္ဘုိ႔ မနည္းအားယူရပါတယ္။
မနက္ေစာေစာ တရားထုိင္တဲ့အေလ့အက်င့္ကုိ ႏွစ္ေပါက္လုပ္ထားေပမယ့္
ၾကားထဲမွာ အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ ႏွစ္ရက္ေလာက္ပ်က္ကြက္သြားရင္
(ေကာင္းတဲ့အလုပ္ဆုိေတာ့) ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ မနည္းျပန္ခုိင္းယူရတယ္။
ဒါ့ေၾကာင့္မုိ႔လည္း ဘုရားရွင္က
ဘာသာေရး ယုံၾကည္မႈသဒၶါတရား၊ ဘာသာေရးကုိင္းရႈိင္းမႈသေဘာတရား၊
ဘာသာေရးက်င့္၀တ္ျဖည့္ဆည္းမႈသေဘာတရားကို တည္ေဆာက္သင့္ပါတယ္
ႀကဳိးစားသင့္ပါတယ္လုိ႔ ေျပာထားတာျဖစ္မွာပါ လုိ႔ ထင္ျမင္ယူဆမိပါတယ္။
နတ္သားက ဘုရားရွင္ကုိ ေမးတဲ့ နံပါတ္ (၃) ေမးခြန္းက
ကိ ံသု နရာနံ ရတနံ - အဘယ္တရားသည္ လူတုိ႔၏ ရတနာမည္ပါသနည္း တဲ့။
လူေတြရဲ႕ ရတနာဆုိတာ ဘာကုိ ေျပာတာလဲ။
အိမ္တစ္အိမ္မွာ ဒီတရားကုိ ေဟာျပရင္း
ဒီနတ္သားေမးတဲ့ ေမးခြန္းကုိ ဒကာႀကီးတစ္ဦးကုိ ေမးၾကည့္ေတာ့
ဘုရား တရား သံဃာ ရတနာသုံးပါးပါဘုရား လုိ႔ ေျဖပါတယ္။
သူေျဖတဲ့အေျဖက ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြအတြက္ေတာ့ ဟုတ္သလုိလုိပါပဲ။
ဒါေပမဲ့ နတ္သားေမးတဲ့ ေမးခြန္းမွာပါတဲ့ လူဆုိတာ
ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြကုိသာ ရည္ညႊန္းတာ မဟုတ္ပါဘူး။
ဗုဒၶဘာသာ၀င္မဟုတ္တဲ့ အျခားဘာသာ၀င္ အျခားလူမ်ဳိးအားလုံးကုိ ရည္ညႊန္းတယ္လုိ႔ ဆုိရမွာပါ၊
ဗုဒၶဘာသာ၀င္မဟုတ္တဲ့ အဲ့ဒီလူေတြအတြက္
ဘုရား တရား သံဃာကုိ ရတနာလုိ႔ ဘယ္လုိလုပ္သတ္မွတ္လုိ႔ရမလဲ။
ဆုိေတာ့ ရတနာဆုိတာ အမ်ားနဲ႔သက္ဆုိင္တဲ့ လူသားအားလုံးရဲ႕ ရတနာျဖစ္ရပါမယ္။
“လူသားအားလုံးတုိ႔၏ ရတနာသည္ အဘယ္အရာျဖစ္ပါသနည္း” ေပါ့။
ဘုရားရွင္ရဲ႕ အေျဖက
ပညာ နရာနံ ရတနံ - ပညာသာ လူေတြရဲ႕ ရတနာျဖစ္ပါတယ္တဲ့။
ဟုတ္ပါတယ္၊ ပညာဟာ ဘယ္လူမ်ဳိးအတြက္မဆုိ
ဘယ္ဘာသာ၀င္အတြက္မဆုိ ရတနာပါ။
သဒၶါ - ယုံၾကည္မႈ၊ ပညာ - ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာသိမႈကုိ ဒီေနရာမွာ တြဲၿပီးျပေတာ့
ဘာသာေရးကုိးကြယ္ဆည္းကပ္တဲ့ေနရာမွာ
ယုံၾကည္မႈ (သဒၶါ) တရားသက္သက္နဲ႔တင္ မလုံေလာက္ဘူး။
အစစအရာရာ စဥ္းစားေတြးေခၚတတ္တဲ့ ေ၀ဘန္ပုိင္းျခားတတ္တဲ့
ပညာလဲ ပါရမယ္လုိ႔ သေဘာေပါက္နားလည္မိပါတယ္။
ပညာနဲ႔ယုံၾကည္မွသာ ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္တဲ့ေနရာမွာ တန္ဘုိးရွိမွာမုိ႔လား။
မွန္ပါတယ္။
ပညာကင္းတဲ့ ယုံၾကည္မႈ (သဒၶါ) တရားဟာ အၾကည္ညဳိမွားတတ္ပါတယ္။
ပညာနဲ႔သဒၶါ၊ သဒၶါနဲ႔ပညာ ညီတူညီမွ် ရွိေနရပါမယ္။
တစ္ခုက တစ္ခုထက္ မပုိလြန္ရပါဘူး။
တစ္ခုက တစ္ခုထက္ပုိလြန္သြားရင္ မေကာင္းတတ္ပါဘူး။
ျမန္မာျပည္က ဗုဒၶဘာသာ၀င္အမ်ားစုဟာ
သဒၶါအားေကာင္းၿပီး ေ၀ဘန္ပုိင္းျခားတတ္တဲ့ ပညာအားနည္းတယ္လုိ႔ ဆုိရမလားပဲ။
ယုံလြယ္တတ္ၾကတယ္။ နာမည္ႀကီးတာေနာက္ လုိက္တတ္ၾကတယ္။
မွား၏ မွန္၏ မေ၀ဘန္ၾကပါဘူး။
ဘယ္ေလာက္အထိ မေ၀ဘန္သလဲဆုိရင္
ရန္ကုန္ မႏၱေလး ကားလမ္းေဘးမွာ “ေျမြဘုရား” ဆုိၿပီး
မုခ္ဦးအႀကီးႀကီးတည္ေဆာက္ထားတာဟာ
မွားသလား မွန္သလား တင့္တယ္သလား မတင့္တယ္ဘူးလားလုိ႔
မေ၀ဘန္တတ္ေလာက္တဲ့အထိပါဘဲ။
စာေရးသူအေနနဲ႔ ေျမြဘုရားဆုိတဲ့မုခ္ဦးအႀကီးႀကီးကုိ ရုတ္တရက္ေတြ႔လုိက္ေတာ့
အေတာ္စိတ္မသက္မသာျဖစ္မိတယ္။
ဘယ့္ႏွယ္၊ ေျမြက ဘုရားျဖစ္သြားရတာတုန္း၊
ဘုရားက ေျမြျဖစ္သြားရတာတုန္း လုိ႔ ခ်က္ခ်င္း အေတြး၀င္လာမိပါတယ္။
ေနာက္မွ ေဒသခံ ဦးဇင္းတစ္ပါးကုိ ေမးၾကည့္ေတာ့
ရုိက္စားလုပ္ထားမွန္းသိရတယ္။
ဒါမ်ဳိးအထူးအဆန္းဖန္တီးထားတာကုိလည္း ဒုိ႔ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြက
ေ၀ဘန္ဆန္းစစ္မႈမရွိပဲ အလြယ္တကူလက္ခံယုံၾကည္လုိက္ၾကတာပါပဲ၊
ဒါဟာ ယုံၾကည္မႈ သဒၶါအားေကာင္းၿပီး
စဥ္းစားေ၀ဘန္မႈ ပညာအားနည္းတာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ထင္ရွားတဲ့သာဓကပဲ။
စာေပမွာေတာ့
ဗလ၀သေဒၶါ ဟိ မႏၵပေညာ မုဒၶပသေႏၷာ ေဟာတိ၊ အ၀တၳဳသၼိ ံ ပသီဒတိ တဲ့။
အဓိပၸါယ္က
ယုံၾကည္မႈသဒၶါတရားအားႀကီးၿပီး ပညာအားနည္းတဲ့သူဟာ
မုိက္မုိက္ကန္းကန္း မဆင္မျခင္ မၾကည္ညိဳသင့္သည္ကုိ ၾကည္ညဳိတတ္၏၊
ၾကည္ညဳိဖြယ္မဟုတ္ေသာအရာ၀တၳဳ ပုဂၢဳိလ္တုိ႔၌ ၾကည္ညိဳတတ္၏ တဲ့။
အေနာက္ႏုိင္ငံသား အမ်ားစုကေတာ့ ပညာအားႀကီးၿပီး
သဒၶါတရားအားနည္းတယ္။
သိဒၶတၳမင္းသားက မိန္းမယူၿပီး ကေလးတစ္ေယာက္ရမွ
ပစ္ထားခဲ့တာ တရားသလား၊ လုပ္မေကၽြးခ်င္လုိ႔လား။
မိသားစုတာ၀န္ မထမ္းေဆာင္ခ်င္လုိ႔လားနဲ႔ လားေပါင္းမ်ားစြာ
ေမးခြန္းထုတ္ေနတာနဲ႔ တကယ့္အႏွစ္ျဖစ္တဲ့အက်င့္ဆီကုိ မေရာက္ႏုိင္ေတာ့ဘူး။
ဒီလုိ ေ၀ဘန္စပ္စုမႈ ပညာအားႀကီးၿပီး ယုံၾကည္မႈ သဒၶါအားနည္းတဲ့သူအတြက္
စာေပမွာလာတာက
ဗလ၀ပေညာ မႏၵသေဒၶါ ေကရာဋိကပကၡံ ဘဇတိ တဲ့။
ပညာႀကီးၿပီး သဒၶါအားနည္းတဲ့သူဟာ စဥ္းလဲေသာအဖုိ႔ ေကာက္က်စ္သည့္အပုိင္းသုိ႔
ေရာက္သြားတတ္၏ လုိ႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။
ဒါ့ေၾကာင့္ အရာခပ္သိမ္းမွာ အထူးသျဖင့္ ဘာသာေရးနယ္ပယ္မွာ
ယုံၾကည္မႈ သဒၶါအားႀကီးတာလည္း မေကာင္းဘူး။
ေ၀ဘန္မႈ ပညာအားႀကီးတာလည္း မေကာင္းဘူး။
သဒၶါနဲ႔ ပညာ ညီမွ်ေနဘုိ႔ လုိပါတယ္။
ဘုရားရွင္ကုိ နတ္သားေမးတဲ့ ေနာက္ဆုံးေမးခြန္းက
ကိ ံသု ေစာေရဟိ ဒူဟရံ
ဘယ္ဟာကုိ သူခုိး (ဓားျပ) တုိ႔ ခုိးယူလုယက္ႏုိင္ခဲပါသလဲ တဲ့။
သူခုိးဓားျပတုိ႔ ခုိးယူလုယက္လုိ႔ မရႏုိင္တဲ့အရာဟာ ဘယ္ဟာျဖစ္ပါသလဲ ေပါ့။
မီးခံေသတၱာထဲက ဘဏ္ထဲက ေငြေတြ ရတနာပစၥည္းေတြကုိ
သူခုိးဓားျပေတြ ခုိးယူလုယက္လုိ႔ မရႏုိင္ဘူးလုိ႔ ထင္ၾကမွာပါဘဲ။
လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ကုိယ္ရွာေဖြထားတဲ့ပစၥည္းဥစၥာကုိ
အေတာ္ေလး တပ္မက္ၾကပါတယ္။
ကုိယ့္ရဲ႕ ဇနီး မယား သမီး သားေတြကုိ အေတာ္ေလး ခ်စ္ခင္စုံမက္ၾကတယ္။
တခ်ဳိ႕မ်ား ကုိယ့္ဇနီးမယားကုိ ေသၿပီး ေနာင္ဘ၀အထိ ယူေဆာင္သြားလုိ႔
ရတယ္မ်ားထင္ေနလား မသိဘူး။ ခ်စ္လုိက္ၾကတာ၊ ယုယလုိက္ၾကတာ။
လုိအပ္တာထက္ကုိ ပုိေနလုိက္ၾကတာ။
ကုိယ့္တုိက္တာ အိမ္ေျမ စည္းစိမ္ေတြကိုလည္း ဒီအတုိင္းပါဘဲ။
တပ္မက္လုိက္ၾကတာ၊ တြယ္တာလုိက္ၾကတာ။
ေနာင္ဘ၀ ယူသြားလုိ႔ ရတယ္မ်ား ထင္ေနလားမသိပါဘူး။
တကယ္ေတာ့ လင္ေယာက္က်ားပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ဇနီးမယားပဲျဖစ္ျဖစ္
ေသသြားၿပီဆုိရင္ က်န္ရစ္သူကုိ ေခၚသြားလုိ႔ မရပါဘူး။
ဒီဘ၀မွာ ေတာ္စပ္တဲ့ ဇနီးမယား ခင္ပြန္းေယာက္က်ားက
ဒီဘ၀မွာပဲ ကုိယ္နဲ႔ သက္ဆုိင္ပါတယ္။
ဒီဘ၀မွာ ရွာေဖြ စုေဆာင္းထားတဲ့
စည္းစိမ္ဥစၥာ ေငြေရးေၾကးေရးေတြကလည္း
ကုိယ္နဲ႔ ဒီဘ၀မွာပဲ သက္ဆုိင္ပါတယ္။
ဒီဘ၀မွာသာ ပုိင္ပါတယ္ဆုိတဲ့ ဇနီးမယားကုိေတာင္
သူတပါးက လုယူသြားႏုိင္ေသးတယ္။
စည္းစိမ္ဥစၥာလည္း ထုိ႔အတူဘဲ။
ဟုိတေလာက ဇနီးေမာင္ႏွံႏွစ္ေယာက္ မနက္ေစာေစာ
အုန္းႏုိ႔ေခါက္ဆြဲကပ္ဖုိ႔ ေက်ာင္းကုိလာတယ္။
ဆုိင္ကယ္နဲ႔။
ေယာက္က်ားက ေရွ႕က ေမာင္း။
မိန္းမက ေနာက္က စီး။
သူတုိ႔ႏွစ္ဦးၾကားမွာက လက္ကုိင္အိပ္ေလးတင္လုိ႔။
ဓာတ္ဆီဆုိင္နားေရာက္ေတာ့ ဆီျဖည့္ဖုိ႔ ဆုိင္ကယ္ကုိ အရွိန္ေလွ်ာ့လုိက္တာနဲ႔
ဘယ္အခ်ိန္က ကပ္လုိက္လာမွန္းမသိတဲ့ ဆုိင္ကယ္တစ္စီးက
၀ူး ဆုိ သူတုိ႔ဆုိင္ကယ္နားကုိ ကပ္လုိက္ၿပီး ႏွစ္ေယာက္ၾကားက လက္ကုိင္အိပ္ေလးကို
ဆြဲလုၿပီး ေမာင္းထြက္သြားတယ္ တဲ့။
လက္ကုိင္အိပ္ထဲမွာက ပတ္စ္ပုိ႔နဲ႔ ေငြနည္းနည္းပါသြားတယ္။
ပတ္စ္ပုိ႔နဲ႔ဆက္စပ္လုိ႔ ေျပာရအုံးမယ္၊
ႏုိင္ငံျခားမွာေနတာ ပတ္စ္ပုိ႔က အင္မတန္အေရးႀကီးတယ္။
၁၉၉၉ - ခုနစ္ ႏုိင္ငံျခား စထြက္ခါနီးေတာ့
ႏုိင္ငံျခားသြားဘူး လာဘူးရွိတဲ့ ဦးဇင္းက ၾသ၀ါဒေခြ်ဘူးတယ္။
“ႏုိင္ငံျခားေရာက္ရင္ ပတ္စ္ပုိ႔က အေဖ၊ ေဒၚလာက အေမ၊
ဒီအေဖနဲ႔အေမကုိ ရုိရုိေသေသကုိင္တြယ္ရမယ္၊
လုံလုံၿခဳံၿခဳံသိမ္းဆည္းရမယ္” တဲ့။
ေျပာခ်င္တာက ကုိယ့္မွာရွိတဲ့ စည္းစိမ္ဥစၥာ ေငြေရး ေၾကးေရးေတြဟာ
ဘာမွ အစုိးမရဘူး။ အခ်ိန္မေရြး သူခုိးဓားျပေတြ ခုိးယူ လုယက္သြားႏုိင္တယ္။
ဒီမွာ နတ္သားရဲ႕ သူခုိးဓားျပတုိ႔ ခုိးယူလုယက္လုိ႔ မရတဲ့အရာဟာ
ဘယ္ဟာျဖစ္ပါသလဲ ဆုိတဲ့အေမးအတြက္ ဘုရားရွင္ရဲ႕ အေျဖကုိ ၾကည့္ရေအာင္။
ပုညံ ေစာေရဟိ ဒူဟရံ - သူခုိးဓားျပတုိ႔ ခုိးယူလုယက္လုိ႔ မရတဲ့အရာဟာ
ကုသုိလ္ေကာင္းမႈျဖစ္ပါတယ္ တဲ့။
ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြက ၃၁ ဘုံကုိ လက္ခံယုံၾကည္ပါတယ္။
ဆုိေတာ့ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ဟာ ဒီဘ၀နဲ႔တင္ ကိစၥမတုံးေသးပါဘူး။
ေနာင္ဘ၀ေတြမွာ (၃၁) ဘုံမွာ က်င္လည္ရအုံးမွာပါ။
ဒီလုိ ၃၁ ဘုံက်င္လည္တဲ့အခါ ေကာင္းတဲ့ဘုံေရာက္ဖုိ႔
ေကာင္းတဲ့မိဘေတြနဲ႔ေတြ႔ဘုိ႔
ေကာင္းတဲ့ဆရာသမားေတြနဲ႔ေတြ႔ဘုိ႔
ေကာင္းတဲ့သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔ေတြ႔ဘုိ႔အတြက္
ယခုလက္ရွိဘ၀ ကုိယ္လုပ္ေနတဲ့အလုပ္က ေကာင္းဘုိ႔လုိပါတယ္။
အခု ကုိယ္လုပ္ေနတဲ့အလုပ္က ေနာင္အခါမွာ ေနာင္ဘ၀မွာ
ကုိယ္ဘာေကာင္ျဖစ္မလဲဆုိတာ ဆုံးျဖတ္ေပးမွာပါ။
ကုိယ့္ေနာင္ဘ၀အတြက္ အခု ကုိယ္ဘာလုပ္ေနတယ္ဆုိတာက အဆုံးအျဖတ္ေပးမွာပါ။
ဆုိလုိတာက
အခုကုိယ္လုပ္ေနတဲ့ ေကာင္းမႈကုသုိလ္က ကုိယ့္ေနာက္ကုိ အစဥ္အၿမဲ လုိက္ပါေနမွာပါ။
ကုိယ္လုပ္တဲ့ေကာင္းမႈကုသုိလ္ကုိ ကုိယ့္ေနာက္မပါေအာင္
ဘယ္သူကမွ တားဆီးပိတ္ပင္လုိ႔မရပါဘူး။
ကုိယ္လုပ္တဲ့ေကာင္းမႈကုသုိလ္ကုိ ဘယ္သူခုိးကမွ ခုိးယူလုိ႔ မရပါဘူး။
ဘယ္ဓားျပကမွ လုယူ တုိက္ယူလုိ႔ မရပါဘူး။
ဒါ့ေၾကာင့္ ဘုရားရွင္က
သူခုိးဓားျပတုိ႔ ခုိးယူလုယက္လုိ႔ မရတဲ့အရာဟာ
မီးခံေသတၱာထဲက ဘဏ္ထဲက ေငြေတြ ရတနာေတြမဟုတ္ပါဘူး။
ကုသုိလ္ေကာင္းမႈျဖစ္ပါတယ္ လုိ႔ ေျပာၾကားခဲ့တာပါ။
ဒီဂါထာေလးကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္လုိက္ရင္
အုိသည့္တုိင္ေအာင္ ေကာင္းတာက သီလ အက်င့္ပါ။
ကုိယ့္ရင္ထဲ ႏွလုံးသားထဲမွာ တည္ေဆာက္ရမွာက သဒၶါပါ။
လူသားေတြအတြက္ ရတနာဆုိတာ ပညာကုိ ေျပာတာပါ။
သူခုိးဓားျပတုိ႔ခုိးယူလုယက္လုိ႔ မရတဲ့အရာဟာ ေကာင္းမႈကုသုိလ္ပါ။
Dr. Ashin Indaka
ျမန္မာျပည္အိမ္တစ္အိမ္မွာ တရားေဟာရင္း ဒီေမးခြန္းကုိ ေမးမိေတာ့
ဒကာႀကီးက
“တပည့္ေတာ္ရဲ႕ ဇနီးက အုိသည့္တုိင္ေအာင္ ေကာင္းတာပါ” တဲ့။
အေျဖကုိ သေဘာက်လုိ႔ ၿပဳံးလုိက္မိတယ္။
“သားသမီးေတြကုိ အၿမဲတမ္း အုိသည့္တုိင္ေအာင္ အားမကုိးရဘူး။
အရြယ္ေရာက္လာရင္ ကုိယ့္အုိးကုိယ့္အိမ္ထူၿပီး မိဘေတြထံပါးမွ ခြဲခြါသြားၾကတာခ်ည္းပဲ။
ကုိယ့္ဇနီးမယားကသာ အုိသည့္တိုင္ေအာင္ ေနာက္ဆုံးေသသည့္တုိင္ေအာင္
ကုိယ္နဲ႔ မခြဲမခြါေပါင္းသင္းဆက္ဆံၿပီး ေဆးေပးမီးယူ လုပ္ေပးေဖာ္ရတာ” လုိ႔
ဒကာႀကီးက ေျပာခ်င္တာျဖစ္မွာပါ။
အဲ့ဒကာႀကီးရဲ႕သားကေတာ့
အုိသည့္တုိင္ေအာင္ ေကာင္းတာက ပုိက္ဆံပါတဲ့။
ပုိက္ဆံသာ ကိုယ့္မွာ အၿမဲတမ္းရွိေနမယ္ဆုိရင္
အုိသည့္တုိင္ေအာင္ ဘာမဆုိ လုပ္လုိ႔ရတာျဖစ္လုိ႔
အုိသည့္တုိင္ေအာင္ ေကာင္းတဲ့အရာဟာ ပုိက္ဆံလုိ႔ေျပာရတာပါ တဲ့။
ဒကာမႀကီးကေတာ့ အုိသည့္တုိင္ေအာင္ ေကာင္းတဲ့အရာကုိ
စိတ္ခ်မ္းသာမႈလုိ႔ ယူဆပါတယ္တဲ့။
သူေျပာတာက ဟုတ္သလုိလုိေတာ့ ရွိပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ ဒါဟာ အက်ဳိးတရားႀကီးပဲ။
စိတ္ခ်မ္းသာမႈျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ဘာေတြ လုပ္ရမွာလဲ။
အေၾကာင္းတရားကုိ ရွာရအုံးမွာပါ။
ကဲ၊ ဘုရားရွင္ရဲ႕ အေျဖကို ၾကည့္ရေအာင္။
ဘုရားရွင္ရဲ႕ အေျဖက
သီလံ ယာ၀ ဇရာ သာဓု၊ သီလက အုိသည့္တုိင္ေအာင္ ေကာင္းတာပါ တဲ့။
ဘုရားရွင္ရဲ႕ ဒီအေျဖကို ဖတ္ၿပီး အေတာ္စဥ္းစားျဖစ္တယ္။
သီလ က ဘာလုိ႔ အုိသည့္တုိင္ေအာင္ ေကာင္းတာလဲေပါ့။
တခ်ိန္တည္းမွာပဲ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြသိတဲ့ ငါးပါးသီလကုိ ရြတ္ဆုိမိတယ္။
သူတပါးအသက္မသတ္နဲ႔၊
သူ႔ဥစၥာမခုိးနဲ႔၊
သူ႔အိမ္ယာ မျပစ္မွားနဲ႔၊
လိမ္မေျပာနဲ႔၊
ေမ့ေလွ်ာ့ေစတတ္တဲ့အရက္၊ ဘိန္းစတာေတြကို မေသာက္နဲ႔၊ မသုံးစြဲနဲ႔။
ဒီငါးပါးသီလက အေျခခံ လူ႔က်င့္၀တ္ျဖစ္တယ္။
လူတုိင္းေစာင့္ထိမ္းရမဲ့ သီလျဖစ္တယ္။
ဒီသီလက အုိသည့္တုိင္ေအာင္ ေကာင္းတယ္ လုိ႔ ဘုရားရွင္မိန္႔တယ္။
အေျခခံလူ႔က်င့္၀တ္ျဖစ္တဲ့ လူတုိင္းေစာင့္ထိန္းရမယ့္ ဒီသီလကုိ မေစာင့္ထိန္းရင္
အုိသည့္တုိင္ေအာင္ မေကာင္းႏုိင္ဘူးလုိ႔ ေျပာင္းျပန္ေတြးမိတယ္။
တခ်ိန္တည္းမွာပဲ ရြာက အရက္သမားဦးသာေမာင္ကုိ သတိရမိတယ္။
အသက္က ၆၀ ေက်ာ္ေနၿပီဆုိေတာ့ လူႀကီးပုိင္းေရာက္ေနၿပီေပါ့။
လူအုိအရြယ္ ဇရာပုိင္းေရာက္ေနၿပီ။ အရက္က ေသာက္တုန္း။
အက်ဳိးဆက္အေနအားျဖင့္ သူ႔ကုိ ဘယ္သူမွ မေလးစားဘူး။
သာေရး နာေရး ထမင္းစား၀ုိင္းေတြမွာလည္း သူဘယ္ေတာ့မွ
လူၾကားသူၾကား၊ လူေတာ သူေတာ မတုိးဘူး။ တုိးၿပီး အစားအေသာက္ မစားရဲဘူး။
သူမ်ားေတြၿပီးမွ ေခ်ာင္က်က်တေနရာမွာ ခပ္ကုတ္ကုတ္ ၀င္စားရတာခ်ည္းပဲ။
သိရတာက ဒီဦးသာေမာင္ဆုိတဲ့လူဟာ
ငယ္ငယ္ကတည္းက အရက္ေသာက္လာတာ။
အင္း၊ ငယ္ငယ္တုန္းကေတာ့ သူသူကုိယ္ကုိ အရက္ေသာက္ၾကတာခ်ည္းပါဘဲ။
ဒါေပမဲ့ ဒီအရက္ကုိ စီးပြါးေရးေလာကထဲ၀င္တဲ့ အသက္သုံးဆယ္ေက်ာ္အရြယ္တုိင္ေအာင္
လူမွန္းသူမွန္းမသိတဲ့အဆင့္အထိ ေန႔စဥ္ေသာက္သုံးေနမယ္ဆုိရင္
ဦးသာေမာင္လုိ အသက္ေျခာက္ဆယ္အရြယ္အထိ သားေမ့ မယားေမ့
ဘုရားေမ့ တရားေမ့အဆင့္အထိ ေသာက္သုံးေနမယ္ဆုိရင္
ပတ္၀န္က်င္ လူ႔ေလာကႀကီးနဲ႔ အင္၀င္ဂြင္က် ျဖစ္မယ္မထင္ပါဘူး။
အရက္ေသာက္သုံးၿပီး မူးမူးေမွာက္ေမွာက္ျဖစ္ေနတဲ့သူဟာ
(ဗုဒၶဘာသာ၀င္ဆုိရင္) အိမ္ေဘးက ဓမၼာရုံမွာ တရားပြဲရွိေတာင္
တရားနာ မသြား၀ံ့ေတာ့ဘူး။ သြား၀ံ့သည္ ထား၊
ေနာက္ဆုံးတန္းမွာ ခပ္ကုတ္ကုတ္နဲ႔ နာရေတာ့မွာ။
လူ႔က်င့္၀တ္ငါးပါးသီလထဲက ေနာက္ဆုံးသီလကုိ ခ်ဳိးဖ်က္လုိက္တာနဲ႔
ရရွိလာတဲ့ ဆုိးက်ဳိးေတြကုိ စဥ္းစားမိတာပါ။
ဒါ့ေၾကာင့္ လူ႔ေလာကႀကီးမွာ အုိသည့္တုိင္ေအာင္ ေကာင္းတာဟာ
ဇနီးမယားလည္း မဟုတ္ဘူး၊ ပုိက္ဆံလည္းမဟုတ္ဘူး။
သီလသာျဖစ္တယ္လုိ႔ ဘုရားရွင္ ေျဖၾကားခဲ့တာပဲ လုိ႔ ထပ္ဆင့္းနားလည္လုိက္ပါတယ္။
နတ္သားေမးတဲ့ နံပါတ္ (၂) ေမးခြန္းက
ကိ ံသု သာဓု ပတိ႒ိတာ -
(ကုိယ့္ရင္ထဲမွာ) ဘယ္လုိဟာမ်ဳိး တည္ရွိသင့္ပါသလဲ တဲ့။
အဂၤလိပ္လုိဘာသာျပန္ထားတာကေတာ့
What is suitable to be established in? တဲ့။
ဆုိေတာ့ ကုိယ့္ရင္ထဲမွာ ကုိယ့္ႏွလုံးသားထဲမွာ ကုိယ့္ဦးေဏွာက္ထဲမွာ
ဘာကုိ ဘယ္လုိဟာမ်ဳိးကုိ ေဆာက္တည္သင့္သလဲ၊ တည္ေဆာက္သင့္သလဲ လုိ႔
ဘာသာျပန္ရင္ ပုိနားလည္ႏုိင္မယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္။
ဘုရားရွင္ရဲ႕ အေျဖက
သဒၶါ သာဓု ပတိ႒ိတာ တဲ့။
သဒၶါတရားကုိ ကုိယ့္ရင္ထဲမွာ တည္ေဆာက္သင့္တယ္၊ တည္ေဆာက္ရမယ္ေပါ့။
သဒၶါဆုိတဲ့ပုဒ္အဓိပၸါယ္ကုိ
အျခားအျခားေသာဆရာေတာ္ သမားေတာ္ႀကီးေတြရဲ႕ ဖြင့္ဆုိခ်က္ကုိ
ခဏေမ့ထားၿပီး ကုိယ့္နည္းကုိယ့္ဟာနဲ႔ ဖြင့္ဆုိနားလည္ၾကည့္ရေအာင္။
သဒၶါဆုိတာက (ဘာသာေရး) ယုံၾကည္မႈကုိေျပာတာ။
ဘာသာေရးလုိက္စားမွ ဘာသာေရးကုိ ယုံၾကည္မွာ၊
ဘာသာေရးလုိက္စားမႈဆုိတာ
ဘာသာေရးက်င့္၀တ္ေတြကုိေလ့လာၿပီး
က်င့္ႀကံတာကုိ ေျပာတာ၊ ကုိင္းရႈိင္းတာကုိ ေျပာတာပါ။
သဒၶါဆုိတာကုိ အေျဖာင့္အားျဖင့္ နားလည္လြယ္ေအာင္ ဘာသာျပန္ဆုိရရင္
ဘာသာေရးကုိင္းရႈိင္းတာကို ေျပာတာပါပဲ။
ဘာသာေရးကုိင္းရႈိင္းဘုိ႔ ဘာသာေရးက်င့္၀တ္ေတြကို က်င့္ဘုိ႔ဆုိတာ
ရင္ထဲ ႏွလုံးသားထဲ ဦးေဏွာက္ထဲ အလုိလုိေရာက္လာတာမဟုတ္ဘူး၊
အလုိလုိေပၚေပါက္လာတာ မဟုတ္ဘူး။
တည္ေဆာက္ယူရတာ။ ေဆာက္တည္ယူရတာ။ ႀကဳိးစားယူရတာ။
ဒါ့ေၾကာင့္ ဘုရားရွင္က
သဒၶါ သာဓု ပတိ႒ိတာ
ဘာသာေရးကုိင္းရႈိင္းမႈကုိ တည္ေဆာက္ယူပါ၊
(မိမိေနဘုိ႔ရန္ အိမ္ကုိ ႀကဳိးစားပမ္းစား တည္ေဆာက္သလုိ)
ဘာသာေရးက်င့္၀တ္ေတြကို က်င့္ႀကံႏုိင္ဘုိ႔ တည္ေဆာက္ယူပါတဲ့။
ဟုတ္တယ္။ အရက္ေသာက္ဖုိ႔၊ ဒစၥကုိသြားဘုိ႔၊
Pub သြားဘုိ႔ဆုိရင္ အထူးအားထုတ္စရာမလုိပါဘူး။
အထူးႀကဳိးစားစရာမလုိပါဘူး။
အလြယ္တကူပဲ။ အသံၾကားတာနဲ႔ ေျခက လွမ္းၿပီးေနၿပီ။ ေျခဦးက လွည့္ၿပီးေနပါၿပီ။
အဲ၊ ဘာသာေရးဆုိင္ရာက်င့္၀တ္ေတြကို က်င့္ဘုိ႔ဆုိရင္
အထူးကုိ ႀကဳိးစားရတယ္။ အားစုိက္ရတယ္။
ညစဥ္ညတုိင္း ရတနာသုံးပါး၊ မိဘ ဆရာသမားေတြကုိ
ရွိခုိးဦးခ် ေမတၱာပုိ႔ၿပီးမွ အိပ္ရာ၀င္တဲ့ ဘာသာေရးဆန္တဲ့အေလ့အက်င့္မ်ဳိးဆုိရင္
ႀကဳိးစားရတယ္။ အားထည့္ရတယ္။
ဒီလုိအေလ့အက်င့္မ်ဳိး ႏွစ္ခ်ီၾကာေညာင္းလာေပမဲ့ ၾကားထဲမွာ ကိစၥတစ္ခုခုနဲ႔
ပ်က္သြားတယ္ဆုိရင္ ျပန္ၿပီးလုပ္ေဆာင္ႏုိင္ဘုိ႔ မနည္းအားယူရပါတယ္။
မနက္ေစာေစာ တရားထုိင္တဲ့အေလ့အက်င့္ကုိ ႏွစ္ေပါက္လုပ္ထားေပမယ့္
ၾကားထဲမွာ အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ ႏွစ္ရက္ေလာက္ပ်က္ကြက္သြားရင္
(ေကာင္းတဲ့အလုပ္ဆုိေတာ့) ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ မနည္းျပန္ခုိင္းယူရတယ္။
ဒါ့ေၾကာင့္မုိ႔လည္း ဘုရားရွင္က
ဘာသာေရး ယုံၾကည္မႈသဒၶါတရား၊ ဘာသာေရးကုိင္းရႈိင္းမႈသေဘာတရား၊
ဘာသာေရးက်င့္၀တ္ျဖည့္ဆည္းမႈသေဘာတရားကို တည္ေဆာက္သင့္ပါတယ္
ႀကဳိးစားသင့္ပါတယ္လုိ႔ ေျပာထားတာျဖစ္မွာပါ လုိ႔ ထင္ျမင္ယူဆမိပါတယ္။
နတ္သားက ဘုရားရွင္ကုိ ေမးတဲ့ နံပါတ္ (၃) ေမးခြန္းက
ကိ ံသု နရာနံ ရတနံ - အဘယ္တရားသည္ လူတုိ႔၏ ရတနာမည္ပါသနည္း တဲ့။
လူေတြရဲ႕ ရတနာဆုိတာ ဘာကုိ ေျပာတာလဲ။
အိမ္တစ္အိမ္မွာ ဒီတရားကုိ ေဟာျပရင္း
ဒီနတ္သားေမးတဲ့ ေမးခြန္းကုိ ဒကာႀကီးတစ္ဦးကုိ ေမးၾကည့္ေတာ့
ဘုရား တရား သံဃာ ရတနာသုံးပါးပါဘုရား လုိ႔ ေျဖပါတယ္။
သူေျဖတဲ့အေျဖက ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြအတြက္ေတာ့ ဟုတ္သလုိလုိပါပဲ။
ဒါေပမဲ့ နတ္သားေမးတဲ့ ေမးခြန္းမွာပါတဲ့ လူဆုိတာ
ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြကုိသာ ရည္ညႊန္းတာ မဟုတ္ပါဘူး။
ဗုဒၶဘာသာ၀င္မဟုတ္တဲ့ အျခားဘာသာ၀င္ အျခားလူမ်ဳိးအားလုံးကုိ ရည္ညႊန္းတယ္လုိ႔ ဆုိရမွာပါ၊
ဗုဒၶဘာသာ၀င္မဟုတ္တဲ့ အဲ့ဒီလူေတြအတြက္
ဘုရား တရား သံဃာကုိ ရတနာလုိ႔ ဘယ္လုိလုပ္သတ္မွတ္လုိ႔ရမလဲ။
ဆုိေတာ့ ရတနာဆုိတာ အမ်ားနဲ႔သက္ဆုိင္တဲ့ လူသားအားလုံးရဲ႕ ရတနာျဖစ္ရပါမယ္။
“လူသားအားလုံးတုိ႔၏ ရတနာသည္ အဘယ္အရာျဖစ္ပါသနည္း” ေပါ့။
ဘုရားရွင္ရဲ႕ အေျဖက
ပညာ နရာနံ ရတနံ - ပညာသာ လူေတြရဲ႕ ရတနာျဖစ္ပါတယ္တဲ့။
ဟုတ္ပါတယ္၊ ပညာဟာ ဘယ္လူမ်ဳိးအတြက္မဆုိ
ဘယ္ဘာသာ၀င္အတြက္မဆုိ ရတနာပါ။
သဒၶါ - ယုံၾကည္မႈ၊ ပညာ - ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာသိမႈကုိ ဒီေနရာမွာ တြဲၿပီးျပေတာ့
ဘာသာေရးကုိးကြယ္ဆည္းကပ္တဲ့ေနရာမွာ
ယုံၾကည္မႈ (သဒၶါ) တရားသက္သက္နဲ႔တင္ မလုံေလာက္ဘူး။
အစစအရာရာ စဥ္းစားေတြးေခၚတတ္တဲ့ ေ၀ဘန္ပုိင္းျခားတတ္တဲ့
ပညာလဲ ပါရမယ္လုိ႔ သေဘာေပါက္နားလည္မိပါတယ္။
ပညာနဲ႔ယုံၾကည္မွသာ ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္တဲ့ေနရာမွာ တန္ဘုိးရွိမွာမုိ႔လား။
မွန္ပါတယ္။
ပညာကင္းတဲ့ ယုံၾကည္မႈ (သဒၶါ) တရားဟာ အၾကည္ညဳိမွားတတ္ပါတယ္။
ပညာနဲ႔သဒၶါ၊ သဒၶါနဲ႔ပညာ ညီတူညီမွ် ရွိေနရပါမယ္။
တစ္ခုက တစ္ခုထက္ မပုိလြန္ရပါဘူး။
တစ္ခုက တစ္ခုထက္ပုိလြန္သြားရင္ မေကာင္းတတ္ပါဘူး။
ျမန္မာျပည္က ဗုဒၶဘာသာ၀င္အမ်ားစုဟာ
သဒၶါအားေကာင္းၿပီး ေ၀ဘန္ပုိင္းျခားတတ္တဲ့ ပညာအားနည္းတယ္လုိ႔ ဆုိရမလားပဲ။
ယုံလြယ္တတ္ၾကတယ္။ နာမည္ႀကီးတာေနာက္ လုိက္တတ္ၾကတယ္။
မွား၏ မွန္၏ မေ၀ဘန္ၾကပါဘူး။
ဘယ္ေလာက္အထိ မေ၀ဘန္သလဲဆုိရင္
ရန္ကုန္ မႏၱေလး ကားလမ္းေဘးမွာ “ေျမြဘုရား” ဆုိၿပီး
မုခ္ဦးအႀကီးႀကီးတည္ေဆာက္ထားတာဟာ
မွားသလား မွန္သလား တင့္တယ္သလား မတင့္တယ္ဘူးလားလုိ႔
မေ၀ဘန္တတ္ေလာက္တဲ့အထိပါဘဲ။
စာေရးသူအေနနဲ႔ ေျမြဘုရားဆုိတဲ့မုခ္ဦးအႀကီးႀကီးကုိ ရုတ္တရက္ေတြ႔လုိက္ေတာ့
အေတာ္စိတ္မသက္မသာျဖစ္မိတယ္။
ဘယ့္ႏွယ္၊ ေျမြက ဘုရားျဖစ္သြားရတာတုန္း၊
ဘုရားက ေျမြျဖစ္သြားရတာတုန္း လုိ႔ ခ်က္ခ်င္း အေတြး၀င္လာမိပါတယ္။
ေနာက္မွ ေဒသခံ ဦးဇင္းတစ္ပါးကုိ ေမးၾကည့္ေတာ့
ရုိက္စားလုပ္ထားမွန္းသိရတယ္။
ဒါမ်ဳိးအထူးအဆန္းဖန္တီးထားတာကုိလည္း ဒုိ႔ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြက
ေ၀ဘန္ဆန္းစစ္မႈမရွိပဲ အလြယ္တကူလက္ခံယုံၾကည္လုိက္ၾကတာပါပဲ၊
ဒါဟာ ယုံၾကည္မႈ သဒၶါအားေကာင္းၿပီး
စဥ္းစားေ၀ဘန္မႈ ပညာအားနည္းတာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ထင္ရွားတဲ့သာဓကပဲ။
စာေပမွာေတာ့
ဗလ၀သေဒၶါ ဟိ မႏၵပေညာ မုဒၶပသေႏၷာ ေဟာတိ၊ အ၀တၳဳသၼိ ံ ပသီဒတိ တဲ့။
အဓိပၸါယ္က
ယုံၾကည္မႈသဒၶါတရားအားႀကီးၿပီး ပညာအားနည္းတဲ့သူဟာ
မုိက္မုိက္ကန္းကန္း မဆင္မျခင္ မၾကည္ညိဳသင့္သည္ကုိ ၾကည္ညဳိတတ္၏၊
ၾကည္ညဳိဖြယ္မဟုတ္ေသာအရာ၀တၳဳ ပုဂၢဳိလ္တုိ႔၌ ၾကည္ညိဳတတ္၏ တဲ့။
အေနာက္ႏုိင္ငံသား အမ်ားစုကေတာ့ ပညာအားႀကီးၿပီး
သဒၶါတရားအားနည္းတယ္။
သိဒၶတၳမင္းသားက မိန္းမယူၿပီး ကေလးတစ္ေယာက္ရမွ
ပစ္ထားခဲ့တာ တရားသလား၊ လုပ္မေကၽြးခ်င္လုိ႔လား။
မိသားစုတာ၀န္ မထမ္းေဆာင္ခ်င္လုိ႔လားနဲ႔ လားေပါင္းမ်ားစြာ
ေမးခြန္းထုတ္ေနတာနဲ႔ တကယ့္အႏွစ္ျဖစ္တဲ့အက်င့္ဆီကုိ မေရာက္ႏုိင္ေတာ့ဘူး။
ဒီလုိ ေ၀ဘန္စပ္စုမႈ ပညာအားႀကီးၿပီး ယုံၾကည္မႈ သဒၶါအားနည္းတဲ့သူအတြက္
စာေပမွာလာတာက
ဗလ၀ပေညာ မႏၵသေဒၶါ ေကရာဋိကပကၡံ ဘဇတိ တဲ့။
ပညာႀကီးၿပီး သဒၶါအားနည္းတဲ့သူဟာ စဥ္းလဲေသာအဖုိ႔ ေကာက္က်စ္သည့္အပုိင္းသုိ႔
ေရာက္သြားတတ္၏ လုိ႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။
ဒါ့ေၾကာင့္ အရာခပ္သိမ္းမွာ အထူးသျဖင့္ ဘာသာေရးနယ္ပယ္မွာ
ယုံၾကည္မႈ သဒၶါအားႀကီးတာလည္း မေကာင္းဘူး။
ေ၀ဘန္မႈ ပညာအားႀကီးတာလည္း မေကာင္းဘူး။
သဒၶါနဲ႔ ပညာ ညီမွ်ေနဘုိ႔ လုိပါတယ္။
ဘုရားရွင္ကုိ နတ္သားေမးတဲ့ ေနာက္ဆုံးေမးခြန္းက
ကိ ံသု ေစာေရဟိ ဒူဟရံ
ဘယ္ဟာကုိ သူခုိး (ဓားျပ) တုိ႔ ခုိးယူလုယက္ႏုိင္ခဲပါသလဲ တဲ့။
သူခုိးဓားျပတုိ႔ ခုိးယူလုယက္လုိ႔ မရႏုိင္တဲ့အရာဟာ ဘယ္ဟာျဖစ္ပါသလဲ ေပါ့။
မီးခံေသတၱာထဲက ဘဏ္ထဲက ေငြေတြ ရတနာပစၥည္းေတြကုိ
သူခုိးဓားျပေတြ ခုိးယူလုယက္လုိ႔ မရႏုိင္ဘူးလုိ႔ ထင္ၾကမွာပါဘဲ။
လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ကုိယ္ရွာေဖြထားတဲ့ပစၥည္းဥစၥာကုိ
အေတာ္ေလး တပ္မက္ၾကပါတယ္။
ကုိယ့္ရဲ႕ ဇနီး မယား သမီး သားေတြကုိ အေတာ္ေလး ခ်စ္ခင္စုံမက္ၾကတယ္။
တခ်ဳိ႕မ်ား ကုိယ့္ဇနီးမယားကုိ ေသၿပီး ေနာင္ဘ၀အထိ ယူေဆာင္သြားလုိ႔
ရတယ္မ်ားထင္ေနလား မသိဘူး။ ခ်စ္လုိက္ၾကတာ၊ ယုယလုိက္ၾကတာ။
လုိအပ္တာထက္ကုိ ပုိေနလုိက္ၾကတာ။
ကုိယ့္တုိက္တာ အိမ္ေျမ စည္းစိမ္ေတြကိုလည္း ဒီအတုိင္းပါဘဲ။
တပ္မက္လုိက္ၾကတာ၊ တြယ္တာလုိက္ၾကတာ။
ေနာင္ဘ၀ ယူသြားလုိ႔ ရတယ္မ်ား ထင္ေနလားမသိပါဘူး။
တကယ္ေတာ့ လင္ေယာက္က်ားပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ဇနီးမယားပဲျဖစ္ျဖစ္
ေသသြားၿပီဆုိရင္ က်န္ရစ္သူကုိ ေခၚသြားလုိ႔ မရပါဘူး။
ဒီဘ၀မွာ ေတာ္စပ္တဲ့ ဇနီးမယား ခင္ပြန္းေယာက္က်ားက
ဒီဘ၀မွာပဲ ကုိယ္နဲ႔ သက္ဆုိင္ပါတယ္။
ဒီဘ၀မွာ ရွာေဖြ စုေဆာင္းထားတဲ့
စည္းစိမ္ဥစၥာ ေငြေရးေၾကးေရးေတြကလည္း
ကုိယ္နဲ႔ ဒီဘ၀မွာပဲ သက္ဆုိင္ပါတယ္။
ဒီဘ၀မွာသာ ပုိင္ပါတယ္ဆုိတဲ့ ဇနီးမယားကုိေတာင္
သူတပါးက လုယူသြားႏုိင္ေသးတယ္။
စည္းစိမ္ဥစၥာလည္း ထုိ႔အတူဘဲ။
ဟုိတေလာက ဇနီးေမာင္ႏွံႏွစ္ေယာက္ မနက္ေစာေစာ
အုန္းႏုိ႔ေခါက္ဆြဲကပ္ဖုိ႔ ေက်ာင္းကုိလာတယ္။
ဆုိင္ကယ္နဲ႔။
ေယာက္က်ားက ေရွ႕က ေမာင္း။
မိန္းမက ေနာက္က စီး။
သူတုိ႔ႏွစ္ဦးၾကားမွာက လက္ကုိင္အိပ္ေလးတင္လုိ႔။
ဓာတ္ဆီဆုိင္နားေရာက္ေတာ့ ဆီျဖည့္ဖုိ႔ ဆုိင္ကယ္ကုိ အရွိန္ေလွ်ာ့လုိက္တာနဲ႔
ဘယ္အခ်ိန္က ကပ္လုိက္လာမွန္းမသိတဲ့ ဆုိင္ကယ္တစ္စီးက
၀ူး ဆုိ သူတုိ႔ဆုိင္ကယ္နားကုိ ကပ္လုိက္ၿပီး ႏွစ္ေယာက္ၾကားက လက္ကုိင္အိပ္ေလးကို
ဆြဲလုၿပီး ေမာင္းထြက္သြားတယ္ တဲ့။
လက္ကုိင္အိပ္ထဲမွာက ပတ္စ္ပုိ႔နဲ႔ ေငြနည္းနည္းပါသြားတယ္။
ပတ္စ္ပုိ႔နဲ႔ဆက္စပ္လုိ႔ ေျပာရအုံးမယ္၊
ႏုိင္ငံျခားမွာေနတာ ပတ္စ္ပုိ႔က အင္မတန္အေရးႀကီးတယ္။
၁၉၉၉ - ခုနစ္ ႏုိင္ငံျခား စထြက္ခါနီးေတာ့
ႏုိင္ငံျခားသြားဘူး လာဘူးရွိတဲ့ ဦးဇင္းက ၾသ၀ါဒေခြ်ဘူးတယ္။
“ႏုိင္ငံျခားေရာက္ရင္ ပတ္စ္ပုိ႔က အေဖ၊ ေဒၚလာက အေမ၊
ဒီအေဖနဲ႔အေမကုိ ရုိရုိေသေသကုိင္တြယ္ရမယ္၊
လုံလုံၿခဳံၿခဳံသိမ္းဆည္းရမယ္” တဲ့။
ေျပာခ်င္တာက ကုိယ့္မွာရွိတဲ့ စည္းစိမ္ဥစၥာ ေငြေရး ေၾကးေရးေတြဟာ
ဘာမွ အစုိးမရဘူး။ အခ်ိန္မေရြး သူခုိးဓားျပေတြ ခုိးယူ လုယက္သြားႏုိင္တယ္။
ဒီမွာ နတ္သားရဲ႕ သူခုိးဓားျပတုိ႔ ခုိးယူလုယက္လုိ႔ မရတဲ့အရာဟာ
ဘယ္ဟာျဖစ္ပါသလဲ ဆုိတဲ့အေမးအတြက္ ဘုရားရွင္ရဲ႕ အေျဖကုိ ၾကည့္ရေအာင္။
ပုညံ ေစာေရဟိ ဒူဟရံ - သူခုိးဓားျပတုိ႔ ခုိးယူလုယက္လုိ႔ မရတဲ့အရာဟာ
ကုသုိလ္ေကာင္းမႈျဖစ္ပါတယ္ တဲ့။
ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြက ၃၁ ဘုံကုိ လက္ခံယုံၾကည္ပါတယ္။
ဆုိေတာ့ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ဟာ ဒီဘ၀နဲ႔တင္ ကိစၥမတုံးေသးပါဘူး။
ေနာင္ဘ၀ေတြမွာ (၃၁) ဘုံမွာ က်င္လည္ရအုံးမွာပါ။
ဒီလုိ ၃၁ ဘုံက်င္လည္တဲ့အခါ ေကာင္းတဲ့ဘုံေရာက္ဖုိ႔
ေကာင္းတဲ့မိဘေတြနဲ႔ေတြ႔ဘုိ႔
ေကာင္းတဲ့ဆရာသမားေတြနဲ႔ေတြ႔ဘုိ႔
ေကာင္းတဲ့သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔ေတြ႔ဘုိ႔အတြက္
ယခုလက္ရွိဘ၀ ကုိယ္လုပ္ေနတဲ့အလုပ္က ေကာင္းဘုိ႔လုိပါတယ္။
အခု ကုိယ္လုပ္ေနတဲ့အလုပ္က ေနာင္အခါမွာ ေနာင္ဘ၀မွာ
ကုိယ္ဘာေကာင္ျဖစ္မလဲဆုိတာ ဆုံးျဖတ္ေပးမွာပါ။
ကုိယ့္ေနာင္ဘ၀အတြက္ အခု ကုိယ္ဘာလုပ္ေနတယ္ဆုိတာက အဆုံးအျဖတ္ေပးမွာပါ။
ဆုိလုိတာက
အခုကုိယ္လုပ္ေနတဲ့ ေကာင္းမႈကုသုိလ္က ကုိယ့္ေနာက္ကုိ အစဥ္အၿမဲ လုိက္ပါေနမွာပါ။
ကုိယ္လုပ္တဲ့ေကာင္းမႈကုသုိလ္ကုိ ကုိယ့္ေနာက္မပါေအာင္
ဘယ္သူကမွ တားဆီးပိတ္ပင္လုိ႔မရပါဘူး။
ကုိယ္လုပ္တဲ့ေကာင္းမႈကုသုိလ္ကုိ ဘယ္သူခုိးကမွ ခုိးယူလုိ႔ မရပါဘူး။
ဘယ္ဓားျပကမွ လုယူ တုိက္ယူလုိ႔ မရပါဘူး။
ဒါ့ေၾကာင့္ ဘုရားရွင္က
သူခုိးဓားျပတုိ႔ ခုိးယူလုယက္လုိ႔ မရတဲ့အရာဟာ
မီးခံေသတၱာထဲက ဘဏ္ထဲက ေငြေတြ ရတနာေတြမဟုတ္ပါဘူး။
ကုသုိလ္ေကာင္းမႈျဖစ္ပါတယ္ လုိ႔ ေျပာၾကားခဲ့တာပါ။
ဒီဂါထာေလးကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္လုိက္ရင္
အုိသည့္တုိင္ေအာင္ ေကာင္းတာက သီလ အက်င့္ပါ။
ကုိယ့္ရင္ထဲ ႏွလုံးသားထဲမွာ တည္ေဆာက္ရမွာက သဒၶါပါ။
လူသားေတြအတြက္ ရတနာဆုိတာ ပညာကုိ ေျပာတာပါ။
သူခုိးဓားျပတုိ႔ခုိးယူလုယက္လုိ႔ မရတဲ့အရာဟာ ေကာင္းမႈကုသုိလ္ပါ။
Dr. Ashin Indaka
No comments:
Post a Comment